Viitanen: Ympäristöministeristä uhka Suomen luonnolle

Suomen luonto on törmäämässä uudenlaiseen uhkatekijään: ympäristöministeriin.
– Ministeri Paula Lehtomäen (kesk) lupailut luonnonsuojelualueiden rakentamisesta ovat hämmästyttävää kuultavaa, SDP:n varapuheenjohtaja Pia Viitanen sanoo.

Ympäristöministeri Lehtomäki lupaili tiistaina Lapissa vieraillessaan yhdellä kertaa hotellin laajentamista Pallas-Yllästunturin kansallispuistoon, laskettelurinteen rakentamista vanhojen metsien suojelualueelle Sallassa sekä Soklin kaivosradan vetämistä Natura-alueen halki.

– Lieneekö enää ajan kysymys, että Lehtomäki ehdottelee kansallispuistojen rakentamista ja suojelualueiden purkamista. Ei ole uutta, että keskustassa suhtaudutaan ympäristönsuojeluun vihamielisesti, mutta enimmäkseen se on osattu pukea edes kauniisiin sanoihin. Nyt Lehtomäki sanoo käytännössä suoraan, että hän pitää luontoa vain teollisuuden raaka-aineena.

– Työllisyys ja luonto eivät ole toistensa vastakohtia, se on oivallettu jo kaikkialla muualla paitsi keskustapuolueessa. Kansallispuistot ja suojelualueet ovat nyt ja tulevaisuudessa Suomen voimavara, joita voidaan hyödyntää mm. yhä kasvavan luontomatkailun kautta. Alkuperäisen tarkoituksen mukaan niitä ei ole perustettu pelkkien maisemallisten arvojen takia, vaan suojelemaan suomalaista luontoa siellä, missä siihen on erityisen suuri tarve, Viitanen korostaa.