Viitanen: Ympäristöministeriötä on vahvistettava

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen on huolissaan keskustan jatkuvista aikeista lakkauttaa ympäristöministeriö. Tällä kertaa asialla on ministeri Sirkka-Liisa Anttila, joka on esittänyt ympäristöministeriön lakkauttamista ”byrokratian karsimisen” nimissä.

– On hämmästyttävää, jos ministeri Anttilan mielestä ilmastonmuutoksen torjunta ja luonnon monimuotoisuuden vaaliminen ovat byrokratiaa. Ne ovat megaluokan kysymyksiä tänä päivänä. Siksi ympäristöministeriötä on päinvastoin vahvistettava.

Viitanen on huolissaan, mihin suuntaan Suomea nyt viedään.
– Tällä hetkellä ympäristöministeriö ja koko ympäristöhallinto on jätetty vaille riittäviä resursseja, joka aiheuttaa jo nyt ongelmia. Lisäksi tämän hallituksen aikana ympäristöhallintoa on ajettu alas aluehallinnon uudistuksen myötä ja ympäristöjärjestöjen resurssit ovat olleet joka budjetin yhteydessä leikkausuhan alla. Ei ole ihme, että ympäristöjärjestöjen taholta on esitetty näkemyksiä, että meillä on nyt historian ympäristökielteisin hallitus.

Viitanen korostaa, että SDP tulee puolustamaan ympäristöministeriötä.
– Juuri päättynyt Joensuun puoluekokous otti vahvasti kantaa itsenäisen, vahvan ja riittävästi resursoidun ympäristöministeriön puolesta. Meille on tärkeää, että ympäristöministeriö säilyy itsenäisenä ja koko ympäristöhallinnon toimintamahdollisuuksia parannetaan.