Viitanen: Ympäristö ja ilmasto unohtuivat politiikkariihessä

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen on pettynyt porvarihallituksen politiikkariihen puutteisiin ilmasto- ja ympäristökysymyksissä.
– Hallituksen ohjelmassa keskeinen tavoite on ilmastonmuutoksen torjuminen, mutta hallituksen eilisessä kannanotossa ei esitetä mitään ympäristön tilaa parantavia toimenpiteitä.

– Kannanotosta puuttuu kaikki kunnianhimo ilmasto- ja ympäristöpolitiikassa. Windfall-veroa ei saatu vieläkään aikaan, eikä muitakaan ympäristöveroesityksiä ole, vaikka niillä on etukäteen perusteltu esimerkiksi tuloveron alennuksia. Samoin hallituksen olisi pitänyt vihdoin tarttua opposition vaatimuksiin ympäristöystävällisen teknologian kehittämisestä ja joukkoliikenteen edistämisestä.

Viitanen ihmettelee myös, mihin jäivät esitykset energiatehokkuuden lisäämiseksi tai ekologisiin remontteihin kannustamiseksi.

– Kun tavoitteena oli tarkastella yhteiskunnan rakenteita perusteita myöden, olisi nyt pitänyt ottaa ensimmäiset askeleet kohti ympäristöystävällisen talouskasvun luomista. Työllisyyden hoito ja ilmastopolitiikkaa on mahdollista yhdistää, jos vain poliittista tahtoa löytyy.

– Itseään sinivihreänä hallituksena mainostava hallituskoalitio voisi rehellisyyden nimissä tiputtaa tuon vihreän määritelmästään pois – niin vaatimattomia ovat tämän hallituksen ilmasto- ja ympäristölinjaukset.