Viitanen: YK:n verokomitean jäsenyys on tervetullut

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja ja kansanedustaja Pia Viitanen kiittää kehitysministeri Heidi Hautalaa (vihr.) aktiivisesta mukaantulosta veroparatiisien kitkemiseen.

– Olen erittäin iloinen, että ministeri on ottanut tämän asian vakavasti, Viitanen kiittelee.

Hautala painotti tänään Ylen Ykkösaamussa, että valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen (sd.) tuomitsemat Itellan veroparatiisikytkyt tullaan purkamaan niin nopeasti kuin mahdollista. Viitanen on tyytyväinen, että SDP:n esillä pitämä teema kerää laajempaa kannatusta hallituksen sisällä ja saa näin lisää tuulta alleen.

– Meillä on nyt koossa vaikuttava joukko, joka on valmis tekemään töitä reilumman talouden puolesta niin kotimaassa kuin maailmanlaajuisesti.

Hautala kehui valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen ja ulkoministeri Erkki Tuomiojan (sd.) kanssa aiheen tiimoilta tehtävää yhteistyötä. Tähän liittyen kolmikon kesken on hänen mukaansa mm. käyty keskusteluja Suomen mahdollisesta pyrkimisestä YK:n verokomitean jäseneksi. Viitanen pitää ajatusta hyvänä.

– Komitean jäsenyys olisi Suomelle merkittävä askel eteenpäin harmaan talouden ja veroparatiisien vastaisessa työssä. SDP on ottanut veroparatiisien kitkemisen tosissaan ja on hyvä nähdä, että hallituksen sisällä voidaan tehdä aiheen pohjalta rakentavaa yhteistyötä, Viitanen iloitsee.