Viitanen: Yhteistyö vihreiden kanssa ensi vaalikaudella toivottavaa

SDP:n varapuheenjohtaja Pia Viitasen mukaan yhteistyö vihreiden kanssa ensi vaalikaudella olisi toivottavaa.

Vihreiden puheenjohtaja Anni Sinnemäki arvioi seuraavan hallituksen yhteistyökuvioita vihreiden puoluekokouksessa tänään Turussa.

– SDP:n ja vihreiden yhteistyöllä voitaisiin lopettaa nyt käynnissä oleva luonnonsuojelun ja ympäristöhallinnon alasajo. Samoin nykyinen hyväosaisia suosiva veropolitiikan suunta voitaisiin muuttaa. Myös tasa-arvoisempaa yliopisto-opetusta olisi näin helpompi edistää.

Viitasen mukaan on ilahduttavaa, että juuri vihreiden puoluekokouksessa Sinnemäki arvioi myönteisesti SDP:n ja vihreiden yhteistyömahdollisuuksia. Tällä yhteistyöllä Suomeen olisi rakennettavissa talouden ja ympäristön näkökulmasta oikeudenmukaisempaa politiikkaa.

Viitanen muistuttaa, että viikolla julkaistussa YLE Uutisten kyselyssä valtaosa vihreiden kannattajista toivoi hallitusyhteistyöhön juuri SDP:n kanssa

– Vihreiden kannattajat selvästi karsastavat nykyistä oikeistopolitiikkaa, jossa talouspolitiikka suosii hyvätuloisia ja luonnonsuojelu on alistettu markkinavoimille. Toivottavasti myös vihreän johdon silmät avautuvat näkemään, ettei nykyisenkaltainen politiikka voi jatkua enää seuraavalla hallituskaudella.

Vihreiden kentän tuki antaa hyvää signaalia SDP:n ja vihreiden yhteistyölle ensi vaalikaudella.