Viitanen: Windfall-vero saatava käyttöön heti

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen haluaa sähköyhtiöiden windfall-veron käyttöön välittömästi.

– Porvarihallituksen päätös ottaa vero käyttöön vasta vuonna 2011 on täysin tarpeetonta ja kallista aikailua. Verolla voidaan kerätä varovaistenkin arvioiden mukaan 300 miljoonaa euroa vuodessa. Aikailu on jo nyt maksanut meille useiden satojen miljoonien verotuoton. Veron käyttöönotto on mahdollista ja tarpeen toteuttaa heti.

Viitanen hämmästelee valtiovarainministeri Kataisen arvioimaa haarukkaa veron tuotosta.
– Katainen puhuu 30-300 miljoonan euron vuosituotosta. Haarukka on ihmeellinen, kun ottaa huomioon, että samaan aikaan hän puhuu kauniisti yhteisvastuusta taantumassa. Sähköyhtiöitä yhteisvastuu ei siis ministerin mukaan ilmeisesti koske. On hallituksen tehtävänä vastata siitä, että veromallista tehdään sellainen, että vähintään tuo 300 miljoonaa vuodessa saadaan yhtiöiltä kerättyä.

Viitanen huomauttaa, että hallitus on jo lykännyt useita päätöksiä vuoteen 2011.
– Miksi tämänkin päätöksen kanssa viivytellään eduskuntavaalivuoteen saakka? SDP on esittänyt veron käyttöönottoa jo pitkään. Siinä mielessä olen tietenkin tyytyväinen, että esityksemme vihdoin on hallitukselle kelvannut.