Viitanen: Vihreiden puheet saisivat muuttua teoiksi

SDP:n varapuheenjohtaja Pia Viitanen ihmettelee vihreiden puheiden ja tekojen toistuvia ristiriitaisuuksia.

– On yleisesti tiedossa, että vihreät pelaavat kaksilla korteilla. Heidän vaatimuksensa ovat usein samoja kuin opposition. Silti he osallistuvat hallituksessa päinvastaisten talouspoliittisten linjojen vetämiseen ja äänestävät eduskunnassa puheidensa vastaisesti, Viitanen kummeksuu.

– Hallitus-vihreät hyväksyvät hallituksen kovan talous- ja työllisyyspoliittisen linjan. Siinä elvytetään laskemalla hyväosaisten veroja ja samalla sitoudutaan mm. kasvattamaan asemenoja. Näin siitä huolimatta, että oppositio-vihreät toivovat päinvastaista.

Tuore esimerkki vihreiden kaksinaisuudesta on Viitasen mukaan oikeusministeri Tuija Braxin vaade vaalirahoituksen kampanjakatosta. Brax tyrmäsi itse jokin aika sitten ajatuksen kampanjakatosta, kun henkilökohtaisesta vaalirahoituksesta säädettiin laki. Tuolloin SDP esitti kampanjakattoa, mutta hallituspuolueet, vihreät mukaan lukien, äänestivät sitä vastaan.

Vaalirahoitusta pohtineessa Tarastin toimikunnassa SDP vaati kampanjakattoa ja enemmistö äänesti kampanjakaton käyttöönoton puolesta. Silti Brax ei esittänyt eduskunnalle kampanjakattoa, kun lakia edustajien henkilökohtaisesta vaalirahoituksesta säädettiin. Nyt Brax on lausunnoissaan vaatinut kampanjakattoa vaalirahoitukselle.

– Sinänsä on tervetullutta, että vihreät jälleen kannattavat kampanjakattoa. Ehkä kanta nyt päätyy jopa lakiesitykseen eikä jää näytöstavaraksi.

Vihreiden europarlamentaarikkojen Satu Hassin ja Heidi Hautalan vaatimukset hallituksen erottamisesta ja eduskunnan hajottamisesta ovat myös erikoista toimintaa. Lähinnä ne asettavat vihreiden puheenjohtaja Anni Sinnemäen outoon valoon.

– Samana päivänä, kun Sinnemäki ottaa vastaa ministerin salkun, vihreiden EU-parlamenttiryhmä vaatii hallituksen eroamista. Ilmeisesti Hassia ja Hautalaa ei harmita, että ajatuksen tyrmäsi miltei ensimmäisenä puheenjohtaja Sinnemäki (vihr.) ja sittemmin ministeri Brax (vihr.).

– Vihreiden kesäpopulismi muuttuu toivottavasti teoiksi, kun eduskunta säätää lait puoluerahoituksesta. Muutosta tarvitaan, sillä raha alkaa olla liian ratkaisevassa asemassa kansanvallassa, Viitanen sanoo.