Viitanen: Vihreät toimivat Irlannissa – entä Suomessa?

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen toivoo Suomen vihreiltä yhtä selkärankaista toimintaa kuin Irlannissa. Irlannissa vihreät ovat arvostelleet varsin kovasanaisesti sikäläisen hallituksensa toimintaa etenkin talouskriisin hoidossa ja nyt he ovat päätyneet vaatimaan ennenaikaisia vaaleja poliittisen vakauden nimissä. – Suomessakin vihreiden tukemaa oikeistohallitusta vaivaa nyt suuri tekemättömien asioiden pakoilu ja holtiton valtion velan otto. Jonkun hallituspuolueen pitäisi viheltää tämä peli poikki. Vihreät toimivat Irlannissa, miten on Suomen vihreiden laita?

SDP:n Viitasen mukaan myös Suomessa on olemassa kaikki poliittiset edellytykset vastaavalle vihreän puolueen toiminnalle, onhan maan oikeistohallitus tehnyt tähän mennessä lähes kaikki päätöksensä vastoin vihreitä arvoja. Nyt, kun Irlannin tapaus on käsissä, olisi puolueen hallituspuolueena oltava tiukkana sen suhteen, millaisia ehtoja hallitus tosiasiassa on asettamassa Irlannin tukipaketille.

– Vihreillä on hallituspuolueena tuhannen taalan paikka vaatia Suomen ehtona, että pankit ja sijoittajat saatetaan vastuuseen, että Irlannin ennätysalhaiseen yritysveroon puututaan ja että lainoille saadaan vakuuksia.

Viitanen muistuttaa, että tähänastisia vihreiden siunaamia oikeistohallituksen päätöksiä ovat olleet mm. uuden luvan myöntäminen peräti kahden ydinvoimalan rakentamiseen, kansallispuistojen rakentaminen sekä niiden hoitomäärärahojen leikkaus, Saimaan norpan suojelun laiminlyönti, turpeen suosiminen energiaverotuksessa, yliopistouudistuksen puuttuvat voimavarat, Lex Nokia ja kampanjakatoton vaalirahoituslaki.