Viitanen Vanhaselle: Viherelvytykseen tarvitaan myös tekoja

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen on tyytyväinen pääministeri Matti Vanhasen heräämiseen ympäristö- ja ilmastohaasteeseen.
– Vihreään talouteen siirtyminen on kannattavaa sekä pitkällä että lyhyellä tähtäimellä. Sosialidemokraatit ympäri Eurooppaa ovat jo pitkään puhuneet vihreän kasvun mahdollisuuksista.

– On hyvä, että myös Suomen pääministeri on nyt ymmärtänyt tarpeen puhtaan teknologian kehittämiseksi. Samalla toivon, että pääministerin Dohan puheet puhtaan teknologian puolesta eivät jäisi sanahelinäksi. Hallitus kun ei ole toistaiseksi viherelvytykseen Suomessa panostanut.

– Vihreä kasvu edellyttää määrätietoista panostusta uusiutuviin energiamuotoihin, ympäristöteknologian tutkimukseen ja raiteiden rakentamiseen. Esimerkiksi Etelä-Korea käyttää elvytyksestään 69 prosenttia viherelvytykseen, mutta Suomessa porvarihallitus ei ole tehnyt viherelvytyksestä edes laskelmia.

Viitanen muistuttaa, että SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen esitti EU:lle vihreän kasvun talousstrategiaa jo talvella.
– Ilmastokriisiin ja talouskriisiin vastaaminen on mahdollista yhdistää. Nyt on aika ryhtyä toimiin: Tilaisuutta ei saa hukata. Panostamalla toden teolla ympäristö- ja ilmastoteknologiaan on mahdollista synnyttää yli 10 miljoonaa viherkaulustyöpaikkaa seuraavan vuosikymmenen aikana.