Viitanen: Valtiovarainministeri Kataisen budjettiesitys jatkaa hallituksen eriarvoistavaa linjaa

– Myös sosiaalisen oikeudenmukaisuuden osalta hallituksen linjasta voisi todeta, että ”retoriikka on saanut täyden voiton faktoista”, minkä eduskunnan puhemies ennätti jo todeta hallituksen talouspolitiikan suhteen. Hallitus julistaa ”sosiaalisuuttaan” samaan aikaan, kun uutiset kertovat köyhyyden lisääntyvän Suomessa.

Tampereella lauantaina puhuneen Viitasen mukaan hallituksen arvovalintojen maksumiehiksi joutuvat tavalliset kuluttajat ja ne kirpaisevat ikävästi esimerkiksi pienituloisten lapsiperheiden tai eläkkeensaajien rahapussia. Verotuksen rakenne tulee epäoikeudenmukaisemmaksi, kun verotusta siirretään jatkuvasti tasaveron suuntaan.

– Hallituksella tuntui olevan varaa alentaa työnantajien kela-maksua satoja miljoonia, jonka seurauksena nyt esimerkiksi kaukolämmön hinta nousee rajusti ja nostaa asumiskustannuksia. Tämä ei ole sosiaalisesti eikä edes ympäristöpoliittisesti järkevä suunta.

Viitanen vaatiikin, että hallitus korjaa linjaansa oikeudenmukaisemmaksi ja tekee ratkaisuja, joilla myös hyväosaiset osallistuisivat lamatalkoisiin.

– Ministeri Mauri Pekkarinen vaati hyväosaisia lamatalkoisiin jo liki puolitoista vuotta sitten. Oli iso pettymys, että hallituksen toimet tämän suhteen ovat olleet pyöreä nolla.

Nyt keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Timo Kalli on esittänyt saman vaateen, jota taas ministeri Mauri Pekkarinen eilen tuki toteamalla, että Kalli on ”henkisesti” oikeassa, eikä Kataisen esitys ”ole ihan linjassa sen kanssa, mikä oli Vanhasen hallituksen linja tälle vuodelle”.

– Toivottavasti Keskustavaikuttajat eivät taas puhu vain kesälämpimikseen, eivätkä esitykset jää vain ”henkiselle” tasolle – konkreettisia toimia kaivataan. Hallituksen budjettiriihessa nähdään ottaako pääministeri Mari Kiviniemi asiakseen keskustan taholta tulleiden vaatimusten saattamisen täytäntöön, vai antaako hän edelleen Kokoomuksen Jyrki Kataisen johtaa hallituksen arvovalintoja.

Viitasen mukaan pääomaveroa on korotettava jo nyt sekä tuloverotuksen painopistettä muutettava pieni- ja keskituloisia suosivammaksi.