Viitanen vaatii vauhtia pätkätyöläisten lomapankkiin

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen vaatii toimia pätkätyötekijöiden lomapankin perustamiseksi. Joka neljäs työntekijä eli yli 500 000 ihmistä tekee silppu- eli joko osa- tai määräaikaista työtä.

Viitanen muistuttaa, että suurin osa pätkätyöläisistä ei ole sitä vapaaehtoisesti. Maanantaina Mäntässä puhuneen Viitasen mukaan Suomessa on otettu takapakkia työntekijöiden oikeuksissa.

– Meillä alkaa olla suuri määrä työntekijöitä, joiden työ muodostuu muutaman kuukauden pätkistä ja lomat maksetaan aina työsopimuksen lopussa. Pahimmillaan silpputöitä tekevillä ihmisillä on voi kulua vuosiakin ilman kunnon lomia.

– Tämä ei voi olla näkymättä työntekijöiden motivaatiossa ja jaksamisessa. Siksi uudistus olisi olennaista myös työurien pidentämistavoitteen kannalta.

Viitanen vaatii valtiota olemaan työntekijöiden lomaoikeuden palauttamisessa edelläkävijä. Hänen mielestään olisi hieno ele valtiotyönantajalta ottaa ensimmäisenä käyttöön lomapankki. Hän ihmettelee, miksi julkisessa keskustelussa vuoden ajan esillä ollut ajatus lomapankista on juuttunut virkamiesvalmisteluun.
– Tällä hetkellä näyttää siltä, että niin kuin moni muukin asia, myös tämä on jäämässä seuraavalle hallituskaudelle, moittii Viitanen.

Lomapankin idea on turvata pätkätyöläiselle hänen oikeutensa aitoon lomaan. Mallissa lomakorvaukset voi tallettaa lomapankkiin ja käyttää ne paremmin sopivana aikana.
– Lomapankki on hyvä, uusien, yksilön tarpeet paremmin huomioon ottavien ja työhyvinvointia lisäävien toimien joukkoon, toteaa Viitanen.