Viitanen tyytyväinen kokoomuksen leikkausinnon heikkenemiseen

SDP:n varapuheenjohtaja Pia Viitanen on tyytyväinen, että kokoomuspolitiikoiden puheisiin on miljardien leikkausinnon lisäksi vihdoin noussut kasvua tukevia sävyjä. Kokoomuksen kansanedustajat Marjo Matikainen-Kallström ja Harri Jaskari julkistivat tiistaina ehdotuksiaan kasvun vauhdittamiseksi.

Viitanen muistuttaa, että sosialidemokraatit ovat jatkuvasti varoittaneet ylisuurten leikkausten leikkaavan samalla myös talouskasvua.
– On hyvä, että kokoomuksessakin viiden miljardin leikkauksilla eniten intoilleiden ääni on hieman hiljentynyt. Kasvu ja työllisyys ovat avainsanat, miten Suomi saadaan nousuun.

Ongelmattomia kokoomuksen esitykset eivät Viitasen mukaan kuitenkaan ole.
– Matikainen-Kallström ja Jaskari mielellään viittaavat vuorineuvosten esityksiin, mutta unohtavat, että tällä veroalelinjalla verosäkin pohja uhkaa pudota pois. Veropohjan tiiviydestä on pidettävä tiukasti kiinni.

Viitanen vaatii, että nuoret nostetaan kärkeen työllisyyden vahvistamisessa.
– Yhden syrjäytyneen nuoren kustannusten on arvioitu nousevan noin miljoonaan euroon. Jos meillä vuosittain noin 4 000 nuorta jää ilman peruskoulun jälkeistä koulutus-, harjoittelu- tai työpaikkaa, on pelkästään yhden ikäluokan riskiryhmän kustannukset yhteiskunnalle pahimmillaan 4 miljardia euroa. Nuorisotakuun toteuttaminen työministeri Lauri Ihalaisen esittämällä tavalla onkin oleellisin työkalu kasvun ja työllisyyden edistämisessä, eivät kokoomuksen hellimät erilaiset verokevennykset ja -vähennykset.