Viitanen: ”Tyypillistä sailastelua”

Valtiosihteeri Raimo Sailas ilmoitti Porissa järjestetyssä Suomi-Areenassa olevansa harmistunut, että hallitus ei linjannut hallitusohjelmassa eläkeiän nostamisesta nykyisestä 63 ikävuodesta. Hänen mukaansa sateenkaarihallituksella meni asiassa ”pupu pöksyyn”, minkä vuoksi kansantalous on tulevaisuudessa vaarassa.

SDP:n varapuheenjohtaja Pia Viitasen mielestä eläkeiän pakkonoston sijaan eläkkeelle siirtymisikää tulee nostaa työelämän laatua parantamalla. Hän korostaa, että SDP ja muut hallituspuolueet suhtautuvat erittäin vakavasti julkisentalouden kestävyysvajeeseen.

”(Eläkeiän) mekaaninen nosto ei ole oikea vastaus työurien pidentämiskysymyksessä. Sen sijaan keskimääräistä eläkkeelle lähtöikää on nostettava nykyisestä noin 60 vuodesta parantamalla työssä jaksamista. Esimerkiksi työkyvyttömyyseläkkeelle siirrytään keskimäärin noin 52- vuotiaana, eli nykyisessä työelämässä on paljon parantamisen varaa.”

Sailaksen mukaan hallituksen keinot eläköitymisiän nostamiseksi eivät ole riittäviä, Viitanen on toista mieltä.

”Tätä väitettä voisi kutsua tyypilliseksi sailasteluksi. Hallituksella on monia keinoja, jolla se tulee nostamaan todellista eläkkeelle siirtymisikää tällä vaalikaudella. Kaikista niistä on kirjaus hallitusohjelmassa.”