Viitanen: Työttömyyden vähättely vakavaa

SDP:n varapuheenjohtaja Pia Viitasen mukaan hallitus tekee vakavia virhearvioita,
kun se jättää työllisyyden hoitoon tarvittavat toimet puolimatkaan.

Viitanen viittaa synkkiin tilastouutisiin. Nuorisotyöttömyys on noussut vuodessa yli 60 prosenttia ja pitkäaikaistyöttömyys on kasvussa ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1996. Työttömiä on 77 000 enemmän kuin vuosi sitten, mutta työvoimapoliittisista toimista osallisena 3000 vähemmän.

– Nämäkään luvut eivät herätä hallitusta, mikä viestii joka piittaamattomuudesta tai ymmärtämättömyydestä, Viitanen sanoi Mikkelissä Etelä-Savon sosialidemokraattien syyskokouksessa.

Viitanen toi esiin, että työministeri Anni Sinnemäki näyttää ajoittain itsekin epäilevän työllisyysrahojen riittävyyttä. Eduskunnan kyselytunnilla ministeri esitti toiveen, että eduskunta lisäisi budjettikäsittelyssään määrärahoja.

– Työministerin on saatava asiansa perille myös hallituksessa, muuten politiikka ei ole uskottavaa. Hallitus antoi muutama viikko sitten täydentävän lisätalousarvioesityksen,
joka jäi lähinnä tekniseksi. Viimeistään siinä hallituksella olisi ollut mahdollisuus vahvistaa työllistämistoimia.

Viitanen muistutti, että SDP on esittänyt panostuksia uusien työpaikkojen luomiseen.

– Nyt tulisi ehdottomasti satsata mm. kuntien investointeihin ja palveluihin sekä teollisuuden toimintamahdollisuuksiin. Uusia ympäristöystävällisiä työpaikkoja voidaan luoda edistämällä mm. biotaloutta.

Lisätietoja:
Pia Viitanen, puh. 050 511 3039