Viitanen: Tukiopetus kaikkien lasten oikeus

SDP:n varapuheenjohtajan, kansanedustaja Pia Viitasen mukaan on välttämätöntä, että valtio lisää tukeaan kunnille, jotta lasten oikeus tukiopetukseen ei vaarannu.

Tukiopetukseen kohdistuu kunnissa säästöjä ja tukiopetuksen määrä väheni kokonaisuudessaan viime vuonna n. 25 prosenttia. Samaan aikaan syntyy firmoja, jotka antavat tukiopetusta lapsille maksusta.

– Tällainen kehitys murentaa viisaan ja oikeudenmukaisen yhteiskunnan perusasiaa: kaikkien lasten oikeutta hyvään koulutukseen vanhempien rahapussiin katsomatta. Kehitys vie kohti uudentyyppistä yksityisopetussysteemiä, joka muuttaa ratkaisevasti koko koulutusjärjestelmän perusperiaatteita. Jos tätä katsotaan laput silmillä, tehdään iso virhe, joka maksaa paljon tulevaisuudessa.

Varsinais-Suomen Sosialidemokraattien piirikokouksessa Salossa lauantaina puhuneen Viitasen mukaan kuntien voimavarojen puute aiheuttaa isot vahingot, kun ryhmäkoot kouluissa kasvavat, tukiopetuksesta leikataan ja kouluterveydenhuoltoon ei kyetä satsaamaan riittävästi.

– SDP:n vaihtoehtobudjetissa kuntien valtionosuuksia opetustoimen osalta esitetään lisättäväksi 50 miljoonalla eurolla, jotta lasten tasa-arvoinen perusopetus voidaan turvata.

Viitanen korostaa, että taloudellisesti niukkoina aikoina arvovalintojen merkitys kasvaa. SDP:n vaihtoehdossa veroja kerättäisiin oikeudenmukaisemmin, työllisyyteen, palveluihin ja pienituloisten ihmisten toimeentuloon satsattaisiin enemmän.

– Nyt on täsmäelvytyksen aika. Esimerkiksi telakkateollisuuden pelastaminen vaatii tukea tässä ja nyt. SDP on esittänyt mm. alushankintojen aikaistamista sekä lisää tukea työ- ja elinkeinoministeriön kautta rakennemuutospaikkakuntien tukemiseksi.