Viitanen: Tukea kunnille numerokikkailun sijaan

– Hallituksen kikkailu elvytysluvuilla on uskomaton näytelmä, sanoo SDP:n varapuheenjohtaja Pia Viitanen. Viitanen viittasi Euroopan unionin komission, OECD:n ja useiden talousoppineiden viimeaikaiseen kritiikkiin tehottoman veroelvytyksen liian suuresta osuudesta Suomessa ja kuntien talousahdingon sivuuttamisesta.

– Tästä kritiikistä hermostuneena valtiovarainministeri Jyrki Katainen alkoi määritellä uudestaan elvytyslukujaan, ja lopulta ne paisuivat pullataikinan lailla peräti 20 miljardiin vaikka vielä hetki sitten ministeri puhui itse n. kuudesta miljardista.

Helsingin sosialidemokraattien piirikokouksessa puhunut Viitanen korostaa, että lukukikkailun sijasta tulokset ratkaisevat elvytyksen ja koko talouspolitiikan onnistuneisuuden.

– Vaikka hallitus paperilla paisuttaa elvytyslukujaan, pysyvät itse tulokset samana. Mitä suuremmilla summilla hallitus kertoo elvyttävänsä, sen huolestuttavampi on vaatimaton lopputulos.

– Työttömyys kasvaa meillä enemmän kun EU:ssa keskimäärin, kulutuskysyntämme laski 2 prosenttia enemmän kun Euroopassa keskimäärin ja tuotantomme laski merkittävät 12 prosenttia vuodessa. Tämä kertoo, että edessä on ankara talvi ja siksi hallituksen tulee välittömästi tarttua toimiin työllisyyden parantamiseksi sen sijaan, että se tekee matemaattisia elvytyslukuharjoituksia kammoissaan.

Arki näyttää, kuinka onnistunutta elvytys on. Nyt se näyttää huonolta. Yli puolet kunnista nostaa veroprosenttejaan. Ensi vuoden alijäämä kuntataloudessa on 700 miljoonaa, ja siksi kunnissa nostetaan veroja, tehdään leikkauksia, lomautetaan henkilökuntaa ja lykätään investointeja.

Viitasen mukaan veronkevennysten suosiminen kuntien tukemisen kustannuksella on paitsi epäviisasta talouspolitiikkaa, myös ihmisten arjen kannalta epäreilu valinta.

– Säästöjä etsitään koululaisten ryhmäkoosta, omaishoidosta, vanhusten kotipalveluista, hoitohenkilökunnan määrästä tai mielenterveyspalveluista.

Viitanen vaatii välittömiä tukitoimia kunnille. Hänen mukaansa meillä ei ole varaa odottaa ”ihmevuotta” 2011, jonne hallitus näyttää nyt lykkäävän kaikki muutokset.

– On elettävä tässä ajassa ja kriisiaikana täytyy olla nopea valmius muuttaa politiikan suuntaa, kun ongelmakohtia havaitaan.

Ministeri Jyrki Katainen kertoi jo olevansa valmis harkitsemaan pääomaveron korotusta. Viitasen mukaan se pitää tehdä jo joulukuussa ensi vuoden talousarviosta päätettäessä.

– Näin saataisiin katetta myös ministeri Mauri Pekkarisen jo keväällä esittämiin vaateisiin hyväosaisten osallistumisesta lamatalkoisiin.

Viitasen mukaan pääomaveroa on nostettava ja ohjattava siitä osuus kunnille. Lisätuloa saataisiin myös esimerkiksi laajentamalla jätevero yksityisille kaatopaikoille, jota ympäristöministeriö on jo pitkään valmistellut, vain valtiovarainministeriön kuittaus on puuttunut. Myös SDP:n vaatima ja torstaina valtiovarainministerin lupaama ja käänteinen arvonlisävero toisi nopeasti lisää verotuloja.

Muun muassa näiden toimien avulla saadaan lisää tuloja. Näin voidaan tukea palveluiden järjestämistä kunnissa sekä kuntien investointeja, jotka elvyttävät taloutta.