Viitanen: Tasaverolinja jakaa puolueet vaaleissa

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitasen mukaan vaaleista on tulossa verovaalit.
– Vaaleista tulee verovaalit, joissa jakolinja muodostuu tasaveron kiristämistä vastustavien ja kannattavien puolueiden välille.

Hallitus on kuluneella kaudella vieraillut tavallisen veronmaksajan lompakolla ahkerasti nostamalla elämisen ja asumisen kustannuksia arvonlisä- ja energiaverojen myötä. Kokoomus ja Keskusta ovat ilmaisseet edelleenkin haluavansa jatkaa tätä tasaverokehitystä. Kokoomus tavoittelee peräti kahden prosentin korotuksia arvonlisäveroon.

Viitasen mukaan ikävää on, että myös vihreät ovat omaksuneet liiankin hyvin oikeistopuolueiden verolinjan. Tämä on harmi, sillä halutessaan vihreät voisivat asettautua tässä isossa linjakysymyksessä selkeästi sosiaalisen oikeudenmukaisuuden linjalle.

– Vihreät ovat Kokoomuksen ja Keskustan vanavedessä valmiit kiristämään arvonlisäveroa, vaikka se iskee kaikkein pahiten juuri pieni- ja keskituloisiin ihmisiin. Lisäksi vihreät ajavat yhteisöveron kevennystä, vaikka Suomen yritysverotus on eurooppalaisestikin arvioituna korkeintaan keskitasoa.

– Vihreiden taival oikeistohallituksessa on näyttänyt välillä vaikealta, mutta ideologinen yhteys tuntuu ainakin veropolitiikassa vahvistuneen voimakkaasti.

Viitanen epäilee, että vihreät ovat arvioineet oikeiston veroliehittelyn olevan ainoa keino, millä puolue saattaisi mahtua oikeistohallituksen apupuolueeksi seuraavallakin kaudella. – Se on sääli, sillä Euroopan tasolla vihreät ovat usein lähempänä poliittista vasemmistoa.

SDP on linjannut selkeästi vastustavansa tasaverokehityksen jatkumista tulevalla vaalikaudella.