Viitanen: Suurituloisten verotusta kiristettävä

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen pitää välttämättömänä, että hallitus tekee maaliskuun kehysriihessä päätöksiä, joilla suurituloisten verotusta korotetaan.

Viitasen mukaan myös suurimpien ansiotulojen verotusta on kiristettävä. Hän toivoo, että myös hallituskumppani Kokoomus olisi tähän valmis.

– On tehtävä uusi periaatepäätös sen suhteen, että myös ylimpien ansiotulojen verotusta nostetaan.

Viitanen muistuttaa, että valtiopäivien avauskeskustelussa perjantaina pääministeri Jyrki Katainen korosti vahvasti yhteistä vastuunkantoa ja sitä, että kaikki joutuvat osaltaan säästöjen kautta osallistumaan talkoisiin.

– Tällöin on mahdotonta ajatella, ettei suurimpien ansiotulojen verotusta voitaisi kiristää. Jotta kansalaisten usko ja luottamus politiikan oikeudenmukaisuuteen säilyy, on edellytettävä, että ne, joilla varaa on, osallistuvat myös taakan kantoon.

Tästä näkökulmasta katsottuna puheet siitä, ettei ansiotulojen verotusta saa miltään osin nostaa, eivät vastaa tämän päivän henkeä eivätkä sitä periaatetta, että kaikilla on vastuu osallistua talouden vakauttamiseen, sanoo Viitanen.

Viitasen mukaan ”verot maksukyvyn mukaan” on ainoa oikea tie edetä tästä eteenpäinkin. Alkaneelle vuodelle tehdyt veroratkaisut ovat tärkeä askel tässä. Pääomaveroa korotettiin ja se tehtiin progressiiviseksi. Samaan aikaan kaikkein pienituloisimpien tilannetta helpotettiin nostamalla kunnallista perusvähennystä.

– Tätä linjaa on jatkettava. Kautta linjan on katsottava, miten pääomien, varallisuuksien ja ylimpien tulojen verotusta voidaan kiristää.

Viitanen muistuttaa, että Kansaneläkelaitoksen tutkimuksen mukaan yli 100 000 vuodessa ansaitsevien, veroprosentti vaihtelee sattumanvaraisesti nollan ja 50 prosentin välillä.

– On kestämätöntä ja oikeudenmukaisuustajun vastaista, että pienestä työmarkkinatuesta maksettu vero huitelee 20 prosentin tasoa ja samaan aikaan rakenteet mahdollistavat ”vapaamatkustajuuden” isotuloisille tietyissä tapauksissa pääomatulojen kautta. Tilausta isolle remontille on, jolla nämä epäoikeudenmukaisuudet poistetaan.