Viitanen: Suomi ei kestä enää sulle mulle -politiikkaa ja Pyrrhoksen voittoja

Pia Viitanen

SDP:n valtiovarainvaliokunnan vastaava, kansanedustaja Pia Viitanen arvostelee Sipilän hallitusta sulle mulle -politiikasta.

Budjettiriihi oli malliesimerkki siitä, että hallituksen sanat ja teot eivät kohtaa. Viitasen mukaan hallitus kasvattaa tuloeroja keventämällä miljoonaperintöjen verotusta ja tekemällä uusia verovähennyksiä vain osalle. Suurituloiset hyötyvät enemmän kuin pieni- ja keskituloiset.- Ennen budjettiriihtä oli annettiin ymmärtää, että nyt lopetetaan sulle mulle -politiikka ja panostetaan työllisyyteen. Kävikin toisinpäin: Hallitus teki sulle mulle -politiikkaa eikä tehnyt mitään työllisyystoimia. Siitä huolimatta hallituspuolueet esiintyivät voittajina. Sipilältä, Soinilta ja Orpolta unohtui, että harva suomalainen tuntee itsensä voittajaksi.

Viitanen arvostelee hallitusta velkaantumisen jatkamisesta.

– Sipilän johdolla hallitus pelottelee velkaantumisella. Siitä huolimatta Sipilän hallitus ottaa velkaa entistä enemmän. Sanat ja teot ovat täydellisessä ristiriidassa.

Viitanen pitää uskomattomana, että hallitus on käynyt läpi jo kaksi budjettiriihtä ilman yhtäkään käytännön työllisyystoimea, vaikka työttömyysluvut ovat korkealla ja erityisesti pitkäaikaistyöttömyys on kasvanut huolestuttavasti.

– Näin ei voi enää jatkua. Hallituksen tärkein tehtävä olisi hoitaa työllisyyttä, mutta tekoja odotetaan. Kello käy, mutta tuloksia ei näy.

– Hallituksen yhtälö, jossa työllisyystoimia ei esitetä, sosiaaliturvaa leikataan, veronkevennykset suosivat suurituloisia ja velkaantuminen jatkuu, on täysin kestämätön. Hallituksen valintojen seurauksena sen velka- ja työllisyystavoitteet karkaavat kauas, eivätkä toteudu.

– Kokoomuksen kansanedustaja Juhana Vartiainen kutsui budjettiriihtä Pyrrhoksen voitoksi (Talouselämä 3.9.). Pyrrhoksen kerrotaan todenneen, että ”yksikin tälläinen voitto vielä, niin olemme hukassa”.  Vartiainen on oikeassa, mutta tässä tapauksessa voisi sanoa täydennyksen: Suomi ja suomalaiset eivät kestä montaa tällaista ”voittoa”.

– Hallituksen sulle mulle -politiikka ja kaverikapitalismi eivät paranna työllisyyttä eivätkä lopeta velkaantumista. Kuten pääministeri Sipilä sanoi televisiossa: Näin ei voi jatkua.