Viitanen: Soini jälkiherännäinen

SDP:n varapuheenjohtajan, kansanedustaja Pia Viitasen mukaan Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini on herännyt kovin myöhään poliisihallinnon ongelmiin.

– Soinin jälkiherännäisyys on tietysti parempi kuin ei mitään.

Viitanen muistuttaa, että sosialidemokraatit ovat jo pitkään esittäneet perustellun ja vakavan huolen poliisihallinnon paisumisesta samaan aikaan, kun kenttäpoliisitoiminta on kärsinyt.

Entinen sisäministeri Kari Rajamäki varoitti jo viime vaalikaudella Poliisihallituksen perustamisen tuovan lisää byrokratiaa ja vähän hyötyjä.

Viitanen esittää, että toimeen tartutaan ulkopuolisen selvittäjän kautta.

– Nyt tarvitaankin ulkopuolinen selvittäjä tekemään arviota poliisihallinnon kehittämistarpeista. Tehtävänannon pitäisi olla jo valmiiksi kirkas: hallinnon vähentäminen ja kenttäpoliisin voimavarojen turvaaminen. Ratkaisun avaimet ovat sisäministeri Räsäsellä. Toivottavasti Timo Soinikin tulee tukemaan tätä.