Viitanen: Sinnemäki haukkuu väärää puuta

SDP:n varapuheenjohtaja Pia Viitanen toivoo vihreiden puheenjohtajan, työministeri Anni Sinnemäen tutustuvan SDP:n esityksiin ja toimintaan ympäristön osalta, ennen kuin hän jakaa risuja oppositiolle ympäristöasioiden huomioimisesta.

Viitanen korostaa, että SDP:n oppositiopolitiikassa on koko vaalikauden ajan ollut vahva painotus ympäristö- ja ilmastopolitiikkaan.

– Esimerkiksi tänä syksynä demarit haluavat vaihtoehtobudjetissaan pelastaa metsähallituksen luontokeskukset oikeistohallituksen leikkauksilta, vaadimme lisärahoitusta ympäristötöihin sekä ympäristöjärjestöille ja esitimme panostuksia joukko- ja raideliikenteen tukemiseen. Windfall-veroa olemme vaatineet otettavaksi käyttöön jokaisessa vaihtoehtobudjetissamme. Nämä tavoitteet ovat koko eduskuntaryhmän yhteisiä, eivät yksittäisten edustajien, niin kuin Sinnemäki väittää.

– Ymmärrettävästi Sinnemäkeä harmittaa, etteivät vihreät ole hallituksessa onnistuneet pitämään ympäristön puolia. Ei kuitenkaan ole kovin rakentavaa alkaa moittia oppositiota, kun omat hommat ovat jääneet hoitamatta.

Viitanen muistuttaa, että ympäristö hyötyisi vihreiden ja SDP:n yhteistyöstä.

– Oikeistohallituksessa edistyksellinen ympäristöpolitiikka ei onnistu ja se on saanut kyseenalaisen kunnian tulla nimetyksi historian ympäristökielteisimmäksi hallitukseksi ympäristöjärjestöjen taholta. SDP:n ja vihreiden nykyistä tiiviimpi yhteistyö tuottaisi ympäristön kannalta parempaa tulosta. Yhteistyötä ei kuitenkaan rakenneta perusteettomilla syytöksillä.