Viitanen: Rahoitusmarkkinavero toteutettava villin rahan hillitsemiseksi

SDP:n Viitanen hämmästelee kokoomuksen ”pimeää tunnelia”

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, valtiovarainvaliokunnan verojaoston jäsen Pia Viitanen pitää erikoisena Kokoomuksen suunnasta kantautuvaa kritiikkiä rahoitusmarkkinaverolle. Samaan aikaan kun kokoomus haluaa leimata itseään ”uudistajaksi”, lytätään edistyksellisiä tekoja.

– Kokoomus näyttää toimivan omaa hallitusohjelmaansa vastaan. Siinä viitataan suoraan rahoitusmarkkinaveron kiirehtimiseen ja veroa pidetään mahdollisena myös EU:n tasoisena. Tämä ei tarkoita, että kaikkien jäsenmaiden pitää olla heti mukana. Kokoomuksessa olisi myös hyvä huomata, että nyt ei päätetä veron käyttöönotosta, vaan mahdollisimman hyvän mallin valmistelusta. Tähän vaikuttaminen on Suomen etu.

Kokoomuslainen verojaoston puheenjohtaja Sampsa Kataja viittaa kritiikissään siihen, että kun Ruotsi ei ole mukana, ei Suomenkaan pidä.

– Mikä on se pimeä tunneli, jota pitkin nämä oikeistolaiset ehdotukset kantautuvat nyt lähes päivittäin Ruotsista? Yhtenä päivänä pitäisi rapauttaa julkisten palveluiden veropohja yhteisöveron laskulla, kun Ruotsikin niin tekee. Toisena päivänä pitäisi viedä sairaspäiväläisiltä palkka, kun Ruotsissakin on näin tehty. Sitten pitäisi jättäytyä villin rahan suitsemisesta, kun eivät ruotsalaisetkaan ole mukana. Tämäkö on sitä uudistamista? Että tähyillään lahden yli ja poimitaan naapurista taantumuksellisimmat ajatukset.

Viitasen mukaan demareiden lähtökohta veron suhteen on selvä.

– Ei voi olla niin, että rahoitusmarkkinoiden kaupankäynti on ainoata kauppaa, mitä ei saisi verottaa. Rahakaupan voitoista on varaa vähän lohkaista palkansaajan ja vähäosaisen hyväksi. Kun samalla pystytään hillitsemään rahoitusmarkkinoiden kuplien syntyä, niin arvovalintamme on selvä: rahoitusmarkkinaveroa kohden on Suomen liikuttava, ellei kertarytinällä niin pienin askelin.