Viitanen: Puolueet ulos eläkeasiassa!

SDP:n varapuheenjohtaja Pia Viitanen haastaa puolueet ilmoittamaan kantansa eläkeiän pakkonostoon. Viitasen mukaan kansalaisilla on oikeus tietää, mitä eri puolueet ajattelevat eläkeiän pakkonostosta 63:sta 65 vuoteen. SDP on sitoutunut siihen, ettei eläkeiän alarajaa koroteta.

Viitasen mukaan tällä hetkellä on selkeitä viitteitä siitä, että eläkeiän pakkonosto ui kuin hai kulisseissa.

– Elinkeinoelämän Keskusliitto on nostanut lipun salkoon eläkeiän korottamisessa – joissain puheissaan jopa 70 ikävuoteen. Samalla tulilinjalla ovat olleet myös palkansaajien lomat ja vapaapäivät, joita on väläytelty leikattavaksi. Nämä puheet ovat kylmää kyytiä suomalaisille palkansaajille.

Viitanen epäilee, että oikeistopuolueet ottavat asian esille heti, kun siihen on vain sopiva tilaisuus.

– Irlannin työehtojen heikennykset ovat myös Suomen heikennyksiä, mikäli taloustaantumaan tarvitaan maksumiehiä. Sen oikeistohallituksen kansanedustajat osoittivat puheillaan tällä viikolla eduskunnassa. Nyt, kun Rukan hanget hohtavat taas valkeana ja edustussaunat punaisena, on tärkeää, että puolueet kertovat avoimesti linjansa eläkeiän nostoon. Kyse on äänestäjien kuluttajansuojasta: linjat esiin ennen vaaleja – se on reilua.

SDP:n kanta on, että nykyistä joustavaa ja toimivaa 63-68 –vuoden eläkeikää ei muuteta. Viitanen lupaa, että tähän SDP sitoutuu, mikäli kansalaiset äänestävät sen hallitusvastuuseen.

– Suomessa on työttömänä 200 000 – 250 000 ihmistä ja näiden eläkemaksut jäävät joka päivä saamatta. Tilanne on kestämätön sekä inhimillisesti, että eläkejärjestelmän rahoituksen kannalta. On viisasta, että valtio antaa lisärahaa työllistämistoimiin ja kasvua luoviin investointeihin. Työttömille töitä, ei tähän sen kummempaa politiikkaa tarvita.

Viitasen mukaan on satsattava siihen, että ihmiset jaksavat töissä mahdollisimman pitkään. SDP:n vaihtoehto on yhdeksän konkreettisen kohdan työelämän reformi, jonka avulla pyritään maailman parhaaseen työelämään. Sillä vahvistetaan työelämän turvaa, joustavuutta ja pelisääntöjä.

– On siirryttävä vastuuttomasta työvoiman käyttämisestä vastuulliseen koko suomalaista yhteiskuntaa yhdistävään patruunahenkeen.

Viitasen mukaan nyt tarvitaan selkeä poliittinen viesti: kerrotaan kannat, lupauksista pidetään kiinni ja muutetaan politiikkaa kansakuntaa yhteen kokoavaksi itsenäisyyspäivän hengessä.

SDP:n varapuheenjohtaja puhui SDP:n valtakunnallisen kampanjaviikonlopun ”Ei eläkeiän nostolle – parempaa työelämää” -päätapahtumassa Tampereella.

Tässä SDP:n yhdeksän ehdotusta työelämän reformista