Viitanen pettynyt Vanjoen työryhmän esityksiin

Pia Viitanen

Kansanedustaja Pia Viitanen on pettynyt Anssi Vanjoen työryhmän esityksiin. Ryhmä käyttää paljon energiaa Ylen asioiden uudelleenjärjestämiseen sen sijaan, että ryhmä olisi tarjonnut enemmän ajatuksia koko tiedonvälityksen toimintakenttää parantamiseen.

-Suomi tarvitsee korkeatasoisen Yleisradion ja sen ohjelmatarjonnan eikä Yleisradion toiminnan rajaaminen tuo uutta moniarvoista ja korkeatasoista tiedonvälitystä. Ylen kuristaminen ei ole tie moniarvoiseen ja korkeatasoiseen suomalaiseen kulttuuriin, sanoo Viitanen.

– Vanjoen työryhmä on aivan liian vähän tarttunut muuttuvan tiedonvälityksen kentän todellisiin ongelmiin. Näitä ovat digitalisoituminen ja sen mukanaan tuoma kilpailuetu kansainvälisille toimijoille kuten sosiaalisen median Facebook ja Google hakukoneet. Suomalaisen kulttuurin tulevaisuus vaatisikin uudenlaista ajattelua sisältötuotannon tukemiseen.

Viitanen muistuttaa myös, että viime kaudella valmistuneen selvitysmies Tuomas Harpfin esityksiä on edelleen toteuttamatta, kuten lehtien tilausmaksun määräaikainen arvonlisäveron alentaminen.

-Yleisradion asemaa ja tehtäviä pohtii parhaillaan kansanedustaja Satosen johtama parlamentaarinen työryhmä. Sen työlle tuleekin antaa nyt työrauha, eikä Ylen asemaa voida rakentaa siitä lähtökohdasta, että Yleä pienentämällä luodaan uutta voitontekomahdollisuuksia yksityiselle pääomalle. Hyvin toimiva Yle antaa kansalaisille suomalaisen kulttuurin rakennuspuun ainekset ja vertailukohdan myös kaupalliselle uutisvälitykselle.