Viitanen Pekkarisen EMU-avauksesta: Nyt kannattaa kuunnella keskustakonkaria

Pia Viitanen

SDP:n kansanedustaja, valtiovarainvaliokuntavastaava Pia Viitanen pitää Mauri Pekkarisen esitystä EMU-puskurien käyttöönotosta hyvänä.

– Hallituksen kannattaa nyt kuunnella tarkalla korvalla, mitä keskustan kokeneella konkarilla on on sanottavaa.

– SDP on esittänyt EMU-puskureiden ottamista käyttöön jo edellisessä vaihtoehtobudjetissaan. Pekkarisen esitys on siten hyvin tervetullut.

Viitasen mukaan hallituksen on vihdoin tartuttava työllisyyden ja kasvun edistämiseen tosissaan. Tähän asti hallitukselta ovat puuttuneet konkreettiset työllisyyttä edistävät toimet, ja se on päin vastoin heikentänyt niin työllisyyden kuin tulevaisuuden kasvun edellytyksiä leikkauksillaan.

– Hallituksen harjoittama koulutus-, tutkimus- ja innovaatiopolitiikka on ollut etupäässä leikkauspolitiikkaa. Se ei käy, jos hallitus aikoo pitää kiinni esimerkiksi työllisyystavoitteistaan. Nyt todellakin on oikea hetki tarttua Suomen todelliseen kilpailukykyasiaan, korkean osaamistason säilyttämiseen.

Viitanen muistuttaa, että EMU-puskurit luotiin aikanaan juuri tasoittamaan talouden ongelmatilanteita.

– On helppo yhtyä Pekkarisen näkemykseen, että ”jos joskus, niin nyt on EMU-puskureiden käytön aika”.