Viitanen: Pekkarinen ärräpurrina

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitasen mielestä keskustan puhekuningas Mauri Pekkarisen ykkösaamun esiintyminen oli suuri pettymys. Keskustajohtaja levittää riitasointuja politiikkaan ja työmarkkinoille.

– Ärräpurri Pekkarinen näyttää haluavan palata keskustan surullisen kuuluisan työreformin tielle, jossa työmarkkinayhteistyön sijasta asioita hoidetaan sanelulla ja riidalla.

Keskustan etujärjestösilmä on edelleenkin pahasti toispuoleinen. Kun Matti Vanhanen siirtyi vain kolme vuotta sitten suoraan pääministerin tehtävistä lobbaustehtäviin Perheyritysten liittoon, ei Pekkarinen nähnyt siinä mitään ongelmaa. Sama oli tilanne myös Esko Ahon konsulttitoiminnan kohdalla. Aiemmin keskusta otti MTK:n puheenjohtajan ministeriksi hoitamaan EU-jäsenyysneuvotteluja. Iso joukko Keskustan eduskuntaryhmästä taitaa tänäänkin olla MTK:n jäseniä.

Keskustan energia kuluukin nyt pahasti muiden arvosteluun oman talouslinjan selkiinnyttämisen sijasta.

– Vielä syksyllä keskusta arvosteli hallitusta liiasta velanotosta. Nyt ykkösaamussa keskustan talouslinjan ykköstykki vaatii hallitusta tekemään velkarahalla investointeja. Joutuu pakosti kysymään, kuka keskustaa tänään johtaa ja milloin keskusta saa kerrottua oman talousvaihtoehtonsa?

Ainoaksi keskustan omaksi avaukseksi tänään jäi ehdotus Suomen turvautumisesta venäläiseen ydinvoimaosaamiseen.