Viitanen: Peilikuvateollisuudesta Suomelle uusi kilpailuvaltti

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen peräänkuuluttaa porvarihallitukselta ensi vuoden budjetissa lisäpanostuksia viherelvytykseen ja toisen aallon ympäristöyritysten ja -teknologian tukemiseen.
– Vihreästä teknologiasta on mahdollista rakentaa Suomen uusi menestystarina.

– Erityisesti peilikuvateollisuus tarjoaa erittäin kiinnostavia vihreän kasvun mahdollisuuksia. Peilikuvateollisuudella tarkoitetaan uusioraaka-aineita materiaaleina ja energiana hyödyntävää teollisuutta. Peilikuvateollisuus toisin sanoen purkaa teollisuuden tuotteet ja jätemateriaalin uudelleen käytettäviksi.

Yhdyskuntajätteestä Suomessa noin 60 prosenttia päätyy joko kaatopaikoille tai poltettavaksi. Loppu päätyy kierrätykseen ja kompostointiin.
– Tämä suhde pitäisi kääntää niin, että vuoteen 2015 mennessä 60 prosenttia yhdyskuntajätteestä päätyisi kierrätykseen ja peilikuvateollisuuden käyttöön. Esimerkiksi Saksassa ja Itävallassa tämä toteutuu jo nykyisellään. Miksi emme pystyisi Suomessa samaan, Viitanen kysyy.

Viitanen huomauttaa, että viherkaulustyöpaikoilla voimme korvata suuren osan niistä työpaikoista, jotka perusteollisuudesta ovat viime vuosina hävinneet.
– Peilikuvateollisuuden työllistävät vaikutukset verrattuina esimerkiksi kaatopaikkojen jätteenkäsittelyyn tai jätteenpolttoon ovat kymmenkertaiset.

– Alkuvaiheessa peilikuvateollisuuden ja innovatiivisten kierrätysratkaisujen kehittäminen vaatii tietenkin julkisia ja yksityisiä investointeja. Nämä kuitenkin maksavat itsensä nopeasti takaisin. Maailmalla ympäristöteknologian huippuosaaminen on tulevaisuuden suurimpia kilpailuvaltteja.

– Viivytteleminen ilmastonmuutoksen torjunnassa johtaa entistä kalliimpaan laskuun tulevaisuudessa, kun siirtyminen matalapäästöiseen yhteiskuntaan on kuitenkin edessä. Ilmastonmuutoksen torjunnan pitäisi olla kaikkien yhteiskunnallisten toimijoiden prioriteettilistan kärjessä lamankin aikana.