Viitanen patistaa toimiin lisäeläkkeistä luopumiseksi

Sdp:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen vaatii, että johdon lisäeläkkeistä luovutaan valtion omistamissa yhtiöissä. Viitanen muistuttaa, että kohtuullisuutta ja tolkkua on vaadittu eri puolueiden riveistä, ja lisäeläkkeistä luopuminen on yksi konkreettinen teko asian puolesta.

– Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen on nostanut kissan pöydälle tässäkin asiassa ja esittänyt lisäeläkkeistä luopumista valtio-omisteisissa yhtiöissä. Nyt kaikilta muiltakin hallituspuolueilta on löydyttävä tahtoa viedä tämä esitys maaliin.

Viitasen mukaan ihmiset eivät tyydy juhlapuheisiin, vaan kaipaavat sanojen lisäksi tekoja. Kiperätkin säästöt vaikeina aikoina ymmärretään ja vyötä ollaan valmiit kiristämään, jos koetaan, että tämä tapahtuu oikeudenmukaisesti ja kaikki osallistuvat talkoisiin.

– Siksi politiikan luottamusta on nostanut viisas talouspolitiikan linja, jossa talouden sopeuttamisen ohella huolehdittiin siitä, että taakka jakautuu reilulla tavalla. Solidaarisuusveron sekä miljoonaperintöjen ja suurten eläkkeiden veronkorotuksen kautta myös hyväosaiset osallistuvat yhteisiin talkoisiin.

Viitanen näkee, että oikeudenmukaisuuden ja kohtuuden vaatimukset ovat lisääntyneet niin maailmalla kuin Suomessakin.

– Ihmiset ovat kyllästyneet ahneuden aikakauteen, jossa kasinopelien lyhytnäköiset voitot kerätään yksityisten taskuihin ja ongelmien kohdatessa oletetaan, että veronmaksaja tulee ja maksaa laskun.

Politiikan oikeutus perustuu siihen, että ihmiset voivat kokea, että päätökset ovat oikeudenmukaisia. Siksi esimerkiksi tällä hallituskaudella Suomen tiukentunut linja Euroopan velkakriisin hoidossa on Viitasen mukaan lisännyt politiikan uskottavuutta.

– Onnistunut taistelu vakuuksien puolesta Kreikan toisessa tukipaketissa sekä sijoittajavastuun toteutuminen Kreikan velkajärjestelyssä ja pysyvässä kriisirahastossa ovat osoituksia siitä, että vaalien alla esitetyt tavoitteet muutetaan myös käytännön teoiksi.