Viitanen: Pääomaverosta paljon puhetta, koska näemme tekoja?

SDP:n varapuheenjohtaja Pia Viitanen on tyytyväinen valtiovarainministeri Kataisen ilmoitukseen, että Kokoomuskin on valmis pääomaveron korotukseen. Nyt kun kaikissa hallituspuolueissa tuntuu olevan valmius tähän, Viitanen odottaa tekoja.

– Kysymys kuuluukin nyt, että koska pääomaveron korotus toteutetaan? SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen on esittänyt, että ratkaisu pitäisi tehdä jo tällä hallituskaudella veropohjamme vahvistamiseksi. Ollaanko tähän todella valmiita vai pelataanko tässä jo vaaleja ajatellen peliä? Toivottavasti tässä ei käy kuten windfall-veron kanssa, jonka Katainen lupasi jo vuosi sitten, mutta mitään ei ole tapahtunut.

Katainen perusteli pääomaverotuksen korottamista oikeudenmukaisuussyillä, mutta torjui pääomaverotuksen progressiivisuuden. Viitanen ihmettelee logiikkaa. SDP on esittänyt pääomaverotuksen muuttamista progressiiviseksi.

– Progressiohan juuri vahvistaa oikeudenmukaisuuden toteutumista. Suurituloisempi maksaa oman maksukykynsä mukaisesti enemmän kuin pienituloinen. Mikä voi olla sen oikeudenmukaisempaa?

Viitasen mukaan nyt ei ole aikaa odottaa erilaisten ratkaisujen kanssa. Talouden ja työllisyyden pelastaminen vaatii toimia tässä ja nyt. Hallituksen on välittömästi päivitettävä hallitusohjelmansa ja muutettava politiikkansa suuntaa.

– Hallitus on tähän asti lähinnä odotellut, niin kuin puhemies Niinistökin on arvostellut. Tähän ei enää ole varaa. Suomalaiset ansaitsevat vetkuttelun sijaan oikeudenmukaisuutta vahvistavia päätöksiä.