Viitanen: Opiskelijoiden asumislisää ei saa leikata

SDP:n varapuheenjohtaja Pia Viitanen kritisoi hallitusta opiskelijoiden aseman heikentämistä. Hallituksen budjettiesityksen mukaan asumislisäkuukaudet lasketaan jatkossa opintotukikuukausiksi. Aiemmin asumislisää on saanut ilman, että se syö opintokuukausia.

– Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että opiskelijat velvoitetaan lomakausinakin nostamaan opintotukea, vaikka opetusta ei olisikaan tarjolla. Vaikeassa työllisyystilanteessa myöskään kesätyöpaikkoja ei ole samalla tavalla tarjolla kuin aiemmin. Asumislisän leikkauksen myötä opiskelijat joutuvat jo asumismenojensa kattamiseksi käyttämään tukikuukausia.

Viitasen mukaan hallitus tarjoaa opiskelijoille kaksi vaihtoehtoa: Joko opiskelet tai käyt töissä vuoden jokaisena kuukautena.
– Porvarihallituksen logiikka ilmeisesti on, että opiskelijoiden ei tarvitse pitää yhtään lomaa opinnoistaan.

Viitanen muistuttaa, että opintotuen uudistusta pohtineessa työryhmässä opiskelijajärjestöt olivat sovinnon aikaansaamiseksi valmiit hyväksymään joitakin tiukennuksia opintotukijärjestelmään.

– Vastineeksi opintotuki piti sitoa muiden perusturvaetuuksien lailla indeksiin. Nyt tätä ei tehty, mutta tiukennukset kyllä toteutettiin täysimääräisesti. Eduskunnan budjettikäsittelyssä onkin kiinnostavaa seurata, äänestääkö hallituksen jees-puolue vihreät jälleen periaatteittensa vastaisesti muun hallituksen mukana opiskelijoita vastaan.