Viitanen: Oikeus harrastaa!

Tuoreen opetus- ja kulttuuriministeriön tutkimusraportin mukaan eräiden lasten ja nuorten harrastusten hinta on jopa kolminkertaistunut kymmenessä vuodessa.

Kulttuuri – ja asuntoministeri Pia Viitanen otti voimakkaasti kantaa kaikkien lapsien mahdollisuuteen harrastaa puhuessaan Mäntän työväenyhdistyksen 110-vuotisjuhlassa. Perheen varallisuus ei saa olla kynnyskysymys lapsien osallisuudelle.

– Lapsilla ja nuorilla on oltava yhdenvertainen oikeus harrastaa riippumatta vanhempien rahapussin paksuudesta. Minusta on tärkeää, että lasten monipuolisiin kulttuuri- ja harrastusmahdollisuuksiin panostetaan siellä, missä lapset ja nuoret ovat jo valmiina eli kouluissa. Koulujen tilojen käyttöä voidaan hyödyntää nykyistä paremmin juuri iltapäivien aikaan. Jokaisella lapsella on oltava oikeus harrastamiseen! vaati ministeri Viitanen

Harrastamisessa on kyse osallisuudesta. Harrastusten ja kulttuurin pitää olla kaikkien saatavilla. Opetus- ja kulttuuriministeriö käynnisti viime syksynä kulttuuripassikokeilun, jonka avulla järjestetään vähävaraisille mahdollisuus nauttia kulttuuripalveluista ilmaiseksi tai vain pienellä maksulla. Kulttuuripassijärjestelmä on syytä vakiinnuttaa.

Kulttuurin rahoitus turvattava

Kulttuuri on investointi hyvinvointiin, kasvuun ja työllisyyteen sen lisäksi, että kulttuurilla on itseisarvo. Meillä on lukuisia tutkimuksia, jossa juuri kulttuurin hyvinvointivaikutukset on todennettu. Siksi meidän on jatkossakin taattava kulttuurin rahoitus niin, että säilytämme kulttuurin monipuolisen ja vahvan pohjan.

Puheessaan ministeri Viitanen kiitti Gösta Serlachiuksen taidesäätiötä esimerkillisestä teosta, kun he saadessaan Pirkka-päivän palkinnon, käyttivät sen tarjoamalla pirkanmaalaisille koululaisille ilmaisia bussikuljetuksia Mäntän museoretkille.