Viitanen: Oikeudenmukaisia veroratkaisuja tehtävä jo nyt

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen patistaa hallitusta tekemään uusia veroratkaisuja vielä tällä vaalikaudella. Viitasen mukaan hallitus ottaa lisää velkaa sen sijaan, että jo nyt voitaisiin helposti jopa hallituksen itsensä kannattamilla tavoilla kerätä lisää verotuloja heti vähintään puolen miljardin edestä vuodessa.

Esimerkiksi Irlannissa otettiin juuri käyttöön päästökaupasta johtuvia teollisuuden ansiottomia voittoja verottava windfall-vero, jota täällä Suomessa ministeri Mauri Pekkarinen on luvannut jo viimeiset kolme vuotta. Samoin pääomaveron nostolle on löytynyt sanallista sympatiaa jopa hallituspuolueilta itseltään jo pitemmän aikaa, silti mitään ei ole tehty, eikä aiota tehdä tällä vaalikaudella.

Arvioiden mukaan windfall-verolla voitaisiin kerätä 300 – 400 miljoonaa ja pääomaveron nostolla kahdella prosenttiyksiköllä 100 miljoonaa. Jos lisäksi pääomavero muutettaisiin progressiiviseksi, olisi tuotto jo n. 400 miljoonaa.

Listaan voisi Viitasen mukaan lisätä esimerkiksi jäteveron laajentamisen yksityisille kaatopaikoille, jonka osalta ympäristöministeriössä ollaan jo pitkään oltu valmiita esityksiin, mutta tähänkään ei ole hallitus tarttunut.

Viitasen mukaan edellä mainitut veroratkaisut on helppo tehdä jo nyt ilman, että niitä pitää keinotekoisesti kytkeä laajempaan kokonaisveroratkaisuun.

Kyse on lähinnä siitä, että jo nyt tehtäisiin asioita, mitä hallituksen ministerit ja hallituspuolueet itse ovat luvanneet tehdä tai vaatineet tehtäväksi matkan varrella.

Viitanen korostaa, että talouden tasapainotus vaatii tekoja jo nyt eikä aikaa ole odotella käytännössä vuotta, ennen kun mitään päätöksiä syntyy.

Edessä ovat isot taloustalkoot, jotka vaikeutuvat päivä päivältä hallituksen passiivisen linjan vuoksi. Onko meillä todellakin varaa menettää satojen miljoonien verotuloja vain siksi, että hallitukselle vaalienalusaika on kiusallinen aika päätöksentekoon?

Viitanen muistuttaa, että viimeisen vuoden aikana mm. ministeri Mauri Pekkarinen vaati hyväosaisia lamatalkoisiin. Samoihin aikoihin myös vihreistä esitettiin vaatimuksia pääomaverotuksen nostamiseksi ja jopa valtiovarainministeri Jyrki Katainen myönsi, että pääomaveron nosto olisi oikeudenmukaista.

On pettymys, ettei tätäkään helppoa, käytännössä kaikkien puolueiden sanoissaan kannattamaa ratkaisua, olla valmiita tekemään. Nyt asia halutaan kytkeä Hetemäen työryhmän esityksiin, jotta pääomaveron nostoon voidaan liittää ”vastapainoksi” yritysveron alennus, jolloin verotulot tosiasiassa vähenevät merkittävästi ja ”hyväosaisten lamatalkoot” muuttuvat hyväosaisten veronkevennyksiksi.

SDP on esittänyt vaihtoehdossaan muun muassa mainittua windfallveron käyttöönottoa, pääomaveron nostoa ja muuttamista progressiiviseksi sekä jäteveron laajentamista yksityisille kaatopaikoille.