Viitanen: Nykyhallitus joutuu korjaamaan keskustan virheitä

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen tyrmää keskustan puheenjohtajan Mari Kiviniemen arvostelun ensi vuoden talousarviosta.
– Tosiasia on, että nykyhallitus joutuu nyt paikkaamaan keskustajohtoisen hallituksen kaudella käsiin räjähtänyttä velkaantumista.

– Hallitus sai edeltäjältään kannettavaksi huiman velkataakan. Nyt on tehtävä kaikki mahdollinen velkasuhteen kääntämiseksi laskuun.

Viitanen huomauttaa, että alijäämä putoaa ensi vuonna valtiovarainministeriön esityksessä 1,5 miljardia euroa kuluvaa vuotta pienemmäksi.
– Tämä on sitä vastuunkantoa tulevaisuudesta, joka keskustajohtoiselta hallitukselta puuttui.

Viitanen muistuttaa Kiviniemeä myös siitä, että päinvastoin kuin keskusta antaa propagandassaan ymmärtää, kuntien rahoitusasema paranee ensi vuonna.

– Valtionosuuksien leikkausten vastapainona kunnat hyötyvät noin 700 miljoonaa euroa valtion ja kuntien kustannustenjaon tarkistuksesta sekä yhteisöveron lisäosuudesta.