Viitanen: Myös kokoomus hyväosaisten lamatalkoisiin!

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen vaatii, että hallitus muuttaa talouspoliittista linjaansa työllistävämmäksi ja sosiaalisesti oikeudenmukaisemmaksi.

Riihimäellä Työväen Sivistysliiton juhlassa puhunut Viitanen korostaa, että ellei hallitus nopeasti käännä kurssiaan, on se edistämässä vakavalla tavalla yhteiskunnallista eriarvoisuutta lisäämällä omilla toimillaan tuloeroja.

– Ministeri Mauri Pekkarisen lauantainen puheenvuoro, jossa hän peräänkuulutti muun muassa hyväosaisten lamatalkoita todistaa, että hallitus itsekin on tietoinen politiikkansa eriarvoistavista seurauksista.

Viitanen toteaa, että tosiasiassahan ministeri Pekkarinen tuli vaatineeksi hallitukselta selkeää linjanmuutosta. Hallituspuolue Vihreiden Anni Sinnemäki oli valmis tukemaan tätä linjaa.
– Ikävä kyllä Pekkarisen puhe näyttää jäävän hallituksen ”retoriseksi kilven kiillotukseksi”, sillä valtiovarainministeri Jyrki Katainen tyrmäsi tämän välittömästi.

– Ihmettelen, että talkoohenkisyydestään tunnettu kokoomuslainen valtiovarainministeri Jyrki Katainen tyrmäsi salamannopeasti ajatuksen hyväosaisten lamatalkoista. Onko niin, että vain työttömät, pienituloiset eläkeläiset ja lapsiperheet sekä kuntien pienipalkkaiset naiset laitetaan Kokoomuksen talkoisiin?

Viitasen mielestä myös Kokoomuksen tulisi hyväksyä ajatus hyväosaisten lamatalkoista. Nyt näyttää, että se on ainoa este asian eteenpäinviemiselle, koska tukea tulee paitsi oppositiolta, nyt myös Keskustalta ja Vihreiltä.

Jyrki Kataisen linja on Viitasen mukaan paitsi epäoikeudenmukainen, myös epäjohdonmukainen.

– Ministeri pyörittää samaa levyä, mitä hallitus pyöritti jo ennen taloustaantumaa: ”tämä hallitus laskee, ei nosta veroja”. Kuitenkin kunnat nostavat veroja parhaillaan ja hallitus on ulkoistanut ison osan omasta vastuustaan tulevalle hallitukselle: 2011 tuntuu olevan lähes maaginen vuosi, jonne on siirretty milloin veroratkaisuja, milloin sosiaaliturvaa koskevia uudistuksia.

Näin hallituksen talouspolitiikka on Viitasen mukaan muuttunut taloustaantumassa epämääräiseksi ”hötöksi”, vaikka nyt jos koska sen pitäisi olla tukevasti ja suunnitellusti maan pinnalla.

– Kun pääosa hallituksen elvytystoimista on hyväosaisten veronkevennyksiä, jäävät muun muassa palvelujen rahoitus ja tulevaisuussatsaukset vähälle.

Viitasen mukaan muun muassa aikuiskoulutuksen merkitys taloustaantumassa nousee suunnattomaan arvoon, mutta tähän asti hallituksen lisärahoitus on ollut vain murunen tosiasialliseen tarpeeseen nähden.

– Rahoissa vaikuttaa edelleen muun muassa hallituskauden alussa toteutettu Noste-ohjelman lopettaminen, joka söi aikuiskoulutuksen rahoitusta 35 miljoonalla eurolla. Nyt ”elvytysrahaa” on tullut muutamia miljoonia.