Viitanen: Ministeri Anttilan hoidettava työtään, ei sianlihan imagoa

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen pitää käsittämättömänä, että eläinten hyvinvoinnista vastaava ministeri Sirkka-Liisa Anttila ei ole käyttänyt valtaansa eläinsuojeluongelmien poistamiseen, mitä sikatiloilla paljastui jo toista vuotta sitten.

Sitä vastoin ministeri Anttila on myöntänyt 250 000 euroa valtionavustusta sianlihan menekin edistämiseen. Rahat käytetään sianlihan imagon parantamiseksi.

– Ministeri on viestittänyt, ettei ongelmia sikatiloilla enää ole, mutta jälleen viime viikolla paljastui A-studion esittämän kuvamateriaalin myötä toista. Ministeri ei ole tähän mennessä tiukentanut eläinsuojelulakia eikä korjannut valvonnan puutteita ja ministeriön osin vanhentuneita ja ristiriitaisia määräyksiä. Sen sijaan rahaa on suollettu sianlihan imagon parantamiseen.

Viitasen mukaan tästä tulee vastenmielinen kuva.
– Kuvitellaanko, että eläinsuojelulliset ongelmat voidaan lakaista maton alle ja rahan avulla nostaa sitten sianlihan imagoa? Parhaiten imago varmasti kuluttajan silmissä paranisi, kun olisi varmuus siitä, ettei enää millään tiloilla viruisi huonosti kohdeltuja eläimiä.

Viitanen kysyykin, eikö olisi aika, että ministeri Anttila käyttäisi ministerivaltaansa ja puuttuisi olemassa oleviin räikeisiin ongelmiin? Ministerin tulisi tehtävänsä mukaan vastata eläinten hyvinvoinnin edistämisestä ja eläinsuojelulain toteutumisesta, jota ei saa aikaan maksetuilla imagokampanjoilla.