Viitanen: Miksi Kokoomus ei halua keskustella reilummasta tulonjaosta?

SDP:n varapuheenjohtaja Pia Viitasen mukaan tarvitaan vahvoja toimia, joilla estetään huono-osaisuuden periytyminen vanhemmilta lapsille. SDP:n esittämä sadan euron vähimmäisturvan korotus on yksi vastaus tähän.

Viitanen hämmästelee Kokoomuksen ylimielisyyttä esitystä kohtaan. Käteen jäi Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Lenita Toivakan moitteet SDP:n esityksen ”jälkijättöisyydestä”.

– Suomessa on 700 000 köyhää ihmistä. 150 000 lasta elää köyhässä perheessä. Onko Kokoomus sitä mieltä, ettei tähän tarvitse puuttua ja ongelmat on jo ratkaistu?

Viitanen sanoo, että kokoomukseen on iskenyt ylimielisyyden peikko. Se välttää keskustelua siitä, mitä se on konkreettisesti valmis tekemään oikeudenmukaisemman tulonjaon edistämiseksi.

– Kuluneella viikolla Jyrki Katainen kieltäytyi eduskunnan kyselytunnilla viidesti vastaamasta kysymykseen energiaverojen korotuksen tulonjakovaikutuksista. Nyt Kokoomus kuittaa SDP:n avaukset perusturvan parantamisesta kehuskelemalla itseään ja moittimalla oppositiota.

– Näyttää siltä, ettei Kokoomus ole valmis ennen vaaleja selkeästi kertomaan kantojaan sen suhteen, miten tulonjakoon pieni- ja isotuloisten kesken halutaan vaikuttaa tulevaisuudessa.

Sunnuntaina Karjaalla JHL:n tilaisuudessa puhuneen Viitasen mukaan huono-osaisuuden periytyminen on yksi tämän päivän vakavimmista ongelmista. Perusturvan nykytaso on riittämätön. Tämä vaikuttaa voimakkaasti lapseen. Esimerkiksi viimeaikainen THL:n tutkimus osoittaa, että vanhempien toimeentulotuen asiakkuus johtaa suurella todennäköisyydellä lapsen henkiseen pahoinvointiin.

– Sosiaaliturvajärjestelmää pitää kehittää niin, että huono-osaisuus ei periydy, tämä on SDP:n yksi keskeinen tavoite, Viitanen kertoo.