Viitanen: Maksuton koulutus on turvattava

Opetusministeriön koulutusosaamisen vientiä pohtinut työryhmä on väläyttänyt esityksessään korkeakoulujen lukukausimaksuja. SDP:n varapuheenjohtaja Pia Viitanen tyrmää ajatuksen.
– Sosialidemokraatit vastustavat jyrkästi lukukausimaksujen asettamista.

Opetusministeriön lukukausimaksuja väläyttäneen työryhmän puheenjohtajana toimi opetusministeri Henna Virkkusen (kok.) valtiosihteeri.
– Onko työryhmän ajatus lukukausimaksuista nyt myös kokoomuksen kanta, Viitanen kysyy.

– SDP haluaa säilyttää maksuttoman korkeakouluopiskelun osana kansainvälisesti arvostettua koulutusjärjestelmäämme. Maksuttomuus on Viitasen mukaan suomalaisen sivistysyhteiskunnan peruspilari.

– Toivon, että porvarihallituksen äänettömät yhtiömiehet vihreät ja RKP kerrankin uskaltaisivat laittaa kokoomukselle kampoihin. Entisen sivistyspuolue kokoomuksen tavoitteena näyttää olevan rajoittaa vähävaraisimpien suomalaisten nuorten mahdollisuuksia päästä korkeakouluopintoihin.

Viitanen muistuttaa, että suomalaisen menestystarinan perusta on koulutuksessa, johon kenellä tahansa on taloudellisesti riippumattomat mahdollisuudet päästä.
– Kyse on ennen kaikkea opiskelijoiden yhdenvertaisuudesta, mutta myös Suomen kilpailukyvystä ja tulevan kasvun rakentamisesta.