Viitanen Lintilälle: linjamme on johdonmukainen – entä keskustalla?

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja Pia Viitanen hämmästelee Mika Lintilän ulostuloa koskien SDP:n talouspoliittista linjaa.

Lintilä sanoo YLE:n mukaan tiedotteessaan: ”hallitus on päättänyt 5 miljardin leikkauksista, tämä tie johtaa näivettymiseen”. Keskustalta on kuultu myös aivan toisenlaisia viestejä.

– Viime elokuun alussa Juha Sipilä esitti kahden miljardin lisävelan ottoa (HS 8.8.2012), mutta loppukuussa Sipilä jälleen kauhisteli velanottoa (Kaleva, 30.8.2012). Joulukuussa budjetista päätettäessä keskusta esitti joukon lisämenoja sekä vastusti lähes kaikkia säästöjä. Keskustan menomuutokset olisivat tarkoittaneet noin kolmen miljardin lisävelanottoa. Keskustan menosääntö puolestaan tarkoittaa arviomme mukaan n. 4 miljardin lisäleikkauksia. Tämä kaikki samaan aikaan kun keskusta samaan aikaan paheksuu lisävelanottoa.

– Voisiko keskustan talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja Mika Lintilä vastata, ottaisiko keskusta velkaa enemmän, yhtä paljon, vai vähemmän kuin hallitus? Tähän en ole saanut vastausta Mauri Pekkariselta, Kimmo Tiilikaiselta tai Juha Sipilältä.

SDP:n linja on selkeä. Puheenjohtaja Urpilainen kertasi sen tänään puoluevaltuustopuheessaan.