Viitanen: Lapsiperheitä tuettava tasa-arvoa edistäen – perheverotus suosisi varakkaita

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen pitää pääministeri Matti Vanhasen ehdotusta perheverotuksesta vanhanaikaisena ja epätasa-arvoisena.

– Perheverotus suosisi hyvin toimeentulevia ja veisi puolisoiden tasa-arvoa takaperoiseen suuntaan kannustamalla tosiasiassa naisia jäämään kotiin, Viitanen sanoo.

Vanhasen mallissa alle 3-vuotiaiden lasten perheiden tulot lasketaan yhteen ja jaetaan kahdella. Veroprosentti määräytyisi saadun summan perusteella.

– Käytännössä iso osa lapsiperheistä ei hyötyisi muutoksesta lainkaan. Verotus kevenisi niissä perheissä, joissa toinen vanhempi tienaa selvästi enemmän kuin toinen. Lisäksi hyötyjiä olisivat suurituloiset perheet, joissa vain toinen vanhempi käy töissä. Maksajaksi joutuisi erityisesti yksinhuoltaja, jolla ei ole kenen kanssa puolittaa tulonsa. Tämä lisäisi eriarvoisuutta.

Sastamalan sosialidemokraattien tilaisuudessa sunnuntaina 6. syyskuuta puhuneen Viitasen mukaan valtion ei pidä mennä veropolitiikalla ajamaan naisia pois työelämästä.

– Ajatus on nurinkurinen, kun samaan aikaan puhutaan työurien pidentämisestä ja siitä, että ihmiset jaksaisivat työelämässä kauemmin.

Viitanen korostaa, että SDP:n mielestä verotuksen tulee tukea sukupuolten tasa-arvoisuutta ja molempien vanhempien mahdollisuutta osallistua työelämään.Perheverotuksen myötä jouduttaisin palaamaan perheen yhteiseen sosiaaliturvaan.Sosialidemokraatit kannattavat yksilöllistä sosiaaliturvaa ja erillisverotusta.

– Lapsiperheiden tukeminen on välttämätöntä, vaikkakin perheverotus on siihen vääränlainen keino. SDP on ehdottanut muun muassa, että lapsiperheiden asumistukea parannettaisiin ja että toimeentulotuen lapsen perusosaa korotettaisiin, jolloin köyhimmille lapsiperheille jäisi enemmän rahaa käteen.

Viitanen on huolissaan, että hallitus on jättänyt kuntien talouden retuperälle. Kuntaliiton normikyselyssä ilmeni, että kunnanjohtajat ja sektorijohtajat löysivät ”kuntataloutta rasittavia normeja” mm. päiväkotien lapsiryhmien koosta.

– Kun hallitus jättää kunnat talousahdinkoon, se tosiasiassa edistää päivähoidon heikentämistä. Samaan aikaan pääministeri on valmis veronkevennyksin kannustamaan naisia pois työelämästä. Tämän yhtälön voisi tulkita jopa ideologiseksi kannanotoksi.

Viitasen mukaan on surullista, jos pääministeri Vanhasen ajatukset lapsiperheiden auttamiseksi keskittyvät muutamien suurituloisimpien lapsiperheiden veronkevennyksiin sen sijaan, että autettaisiin pienituloisimpia perheitä ja pidettäisiin huolta päivähoitopalveluista.

Lisätietoja: Pia Viitanen p. 050 511 3039