Viitanen: Kuka enää uskoo hallituksen toimintakykyyn?

SDP:n varapuheenjohtaja Pia Viitasen mukaan hallituksen toimintakyky vakavassa talous- ja työllisyystilanteessa on luvattoman heikko.
Näyttää siltä, että hallitus on jo suosiolla siirtynyt toimitusministeriöksi, jonka ainoa agenda on vaalirahoitussotkujen selvittely. Näin hallituksen toimintakykyyn liittyvä uskottavuus lähentelee nollaa.

Mistään asioista ei ole saatu sovittua viime aikoina ja kritiikki hallituksen toimettomuutta kohtaan lisääntyy päivä päivältä. Miten talous ja työttömyys saadaan hallintaan, kun hallitus sysää kaikki ratkaisut seuraavalle hallitukselle? Kuka enää uskoo tämän hallituksen toimintakykyyn?

Hämeen Sosialidemokraattien piirikokouksessa Hämeenkoskella puhunut Viitanen muistutti, että eduskuntavaalit ovat tasan vuoden kuluttua ja senkin jälkeen ottaa aikaa, että uusi hallitus ohjelmineen saadaan kasaan. On hänen mukaansa kestämätöntä, jos joudutaan odottamaan yli vuosi sitä, että talouden ja työllisyyden hoitoon päästään tosissaan käsiksi.

– Hallitus on epäonnistunut keskeisten talous- ja työllisyystavoitteidensa osalta. Päinvastoin kuin luvattiin, työttömyys on nousussa, yritysten määrä kääntynyt laskuun ja alijäämä räjähtämässä käsiin. Edes maailmanlaajuinen taantuma ei selitä lukuja, vaan hallitus on toteuttanut laput silmillä vaalikauden alussa laadittua vanhentunutta ja suhdannetilanteeseen sopimatonta ohjelmaa.

Viimeistään nyt olisi aika päivittää toimet tilanteen vaatimalle tasolle. Kuitenkin hallituksen viimeisinkin näyttö on heikko: vuoden myöhässä oleva lisätalousarvio, josta puuttuvat uuden kasvun elementit. Yliopistojen jättäminen talousahdinkoon on huonoa tulevaisuuspolitiikkaa. Myös haluttomuus pelastaa reumasairaala osoittaa välinpitämättömyyttä reumapotilaiden tulevaisuudesta ja kuvastaa laajemminkin hallituksen arvovalintoja, joissa heikoimmassa asemassa olevilla ei ole juuri sijaa.

Mitä tulee työurien pidentämiseen, on saldo tähän mennessä mahalasku Rukan hangilta. Työssä jaksamista edistäviä toimia ei ole näkynyt, mutta keppi tuntuu aina kelpaavan, sillä valitettavasti pääministeri ei suostunut suoralta kädeltä ampumaan alas esitystä 63-vuotiaiden eläkeleikkauksesta.

– Nämä arvovalinnat ovat kaukana ministeri Mauri Pekkarisen jo vuosi sitten esittämästä vaateesta hyväosaisten lamatalkoista. Yhtäkään esitystä tämän suhteen ei ole nähty siitä huolimatta, että viime syksynä myös pääministeri itse innostui vaatimaan itse itseltään päätöksiä hyväosaisten lamatalkoista. Missä viipyy esimerkiksi pääomaveron nosto?

Puheessaan Viitanen ihmetteli vihreiden osuutta tässä. Julkisuudessa europarlamentaarikko Heidi Hautala kertoo Suomen maineen olevan pilalla ja vaatii ennenaikaisia vaaleja. Silti puheenjohtaja Anni Sinnemäki istuu sitkeästi hallituksessa ja pitää sitä pystyssä tehtiin sitten päätöksiä Pallaksen hotellihankkeesta tai ydinvoimasta. Tuoreen selvityksen mukaan vihreiden kannattajista hallituksen toimintakykyyn uskoo enää alle puolet, 43 prosenttia, mutta tämä ei tunnu hetkauttavan puoluetta.

– Viime syksynä vihreät kertoivat, että syy, miksi puolue antaa tukensa pääministerille on se, että saadaan aikaan tiukka vaalirahoituslaki. Tähän nähden lopputulos oli surullinen: vihreä ministeri toi eduskuntaan lain, josta komitean esityksestä poiketen puuttui keskeinen rahan valtaa suitsiva elementti: kampanjakatto.