Viitanen: Kokoomus jättää kunnat oman onnensa nojaan

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen paheksuu kokoomuspoliitikkojen löysiä puheita kuntien taloustilanteesta.
– Rahaa palveluista huolehtimiseen kokoomuspoliitikot eivät ole valmiita kunnille osoittamaan siitä huolimatta, että kuntien taloustilanne heikkenee dramaattisesti supistuvien verotulojen vuoksi.

Viitanen muistuttaa, että SDP esitti jo viime keväänä ohjelmaa, jolla olisi parannettu merkittävästi kuntien edellytyksiä järjestää palveluita.
– Keskeinen ehdotuksemme on ollut, että kunnat saisivat osuuden henkilöiden pääomaverotuloista. Kyllä myös vain pääomatuloveroja maksavien kuntalaisten pitäisi osallistua kuntien hyvinvointipalveluiden rahoittamiseen. Pääomaverotulojen lisäksi olemme esittäneet jäteveron laajentamista koskemaan myös yksityisiä kaatopaikkoja ja tämän tuoton ohjaamista kokonaisuudessaan kunnille.

– Kokoomusministerit Paula Risikko ja Henna Virkkunen esittävät olevansa kovasti huolestuneita kuntien tilanteesta. Millä ministerit kuvittelevat kuntien rahoittavan koulutus- ja terveyspalvelut, kun kokoomuksesta samaan aikaan ammutaan alas esitykset kuntien tukemiseksi? Esimerkiksi kouluissa ryhmäkoot ovat kasvussa ministerin ja hallitusohjelman päinvastaisista lupauksista huolimatta.

– Kuntien palveluja ei tuoteta sympatialla, vaan myös rahaa tarvitaan. Kuntien aitoon tukemiseen kokoomuksessa ei ole halukkuutta. Puolueen ainoa lääke kuntien ahdinkoon näyttää olevan varapuheenjohtaja Sampsa Katajan hellimä kiinteistöveron korottaminen, joka kuitenkin asettaa kiinteistönomistajat eri puolilla maata eriarvoiseen asemaan.

Viitanen on tyytyväinen, että päähallituspuolue keskustassa SDP:n esitys pääomaverotulojen ohjaamisesta kunnille on saanut vastakaikua.
– Toivottavasti keskustan linja pitää myös elokuun lopun budjettiriihessä.