Viitanen: Kokoomuksen vuodet työväenpuolueena ohi

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen hämmästelee kokoomuksen varapuheenjohtaja Janne Sankelon nuivaa suhtautumista rahoitusmarkkinaveron edistämiseen.

Finanssikriisi osoitti, että rahoitusmarkkinat kaipaavat valvontaa, säätelyä ja keinoja, joilla hillitä kasinopelaamista. Vanha sanonta ’markkinavoimat ovat hyvä renki, mutta huono isäntä’ on mitä ajankohtaisin. ”Nyt on edistettävä ripeästi eettistä markkinataloutta” kiteyttää Viitanen.

”Rahoitusmarkkinavero tuo lisää vakautta ja luottamusta finanssimarkkinoille sekä edistää oikeudenmukaisempaa verotusta. Siksi Suomen on taisteltava sen puolesta eturintamassa.”

Viitasen mukaan juuri taloudellisesti vaikeina aikoina on tärkeää tehdä oikeita arvovalintoja. Myös pääomapiirien on osallistuttava yhteisiin talkoisiin. Kyse on oikeudenmukaisesta verotuksesta. ”Ei voi olla niin, että oikeastaan kaikkea muuta voidaan maailmassa verottaa, muttei rahalla tehtävää kauppaa.”

Viitanen kysyy, ovatko pankit Kokoomukselle tärkeämpiä kuin vanhukset. Kokoomuksen riveistä on innokkaasti torjuttu sitovat henkilöstömitoitukset vanhusten hoivassa viitaten rahapulaan. Nyt torjutaan suoralta kädeltä yksi oikeudenmukainen keino saada lisää rahaa yhteisiin tarpeisiin.

Viitanen kiittelee sitä, että puolueen arvomaailma tulee selkeästi esiin. ”Kokoomuksen vuodet työväenpuolueena ovat vihdoin ohi.”