Viitanen: Kokoomuksen verolinjassa miljardin musta aukko

Sosialidemokraattien varapuheenjohtaja Pia Viitanen arvostelee ankarasti valtiovarainministeripuolue kokoomuksen verolinjauksia.
– Kokoomuksen verolinjassa on selittämätön miljardin kokoinen musta aukko. Valtiovarainministeripuolue taisteleekin yhdessä perussuomalaisten kanssa vaalien epämääräisimmän talouslinjauksen antamisesta.

Lauantaina Sastamalassa puhuneen Viitasen mukaan kokoomus välttelee viimeiseen asti kertomasta avoimesti ja rehellisesti äänestäjille, millaisia puolueen suunnittelemat leikkaukset ja tasaverojen korotukset todellisuudessa ovat.

– Suunnitteleeko kokoomus jatkavansa pieni- ja keskituloisten ihmisten kurittamista esimerkiksi uusilla energiaverojen korotuksilla?

– Kokoomus pyrkii kaikin tavoin harhauttamaan äänestäjiä syyttämällä oppositiota hallituksen tekemättömistä töistä. Vastuunkantoon kokoomuksesta ei tässä vaikeassa taloustilanteessa ole. Puolue on hukassa, koska ainut sen tuntema lääke, veronalennukset, on osoittautunut maan taloudelle tuhoisaksi.

Viitanen muistuttaa, että kuluneella vaalikaudella on jaettu veronalennuksia hyväosaisia suosien yhdeksän miljardia.
– Tämä veroale on päätynyt suoraan Björn Wahlroosin ja kumppanien punaisten farkkujen taskuihin. Veronalennusten sijaan olisi pitänyt investoida kasvuun ja työpaikkojen luomiseen.

– Nyt kun valtion kassa on typötyhjä, on edessä korjaamisen aika. Ylisuurten veronalennusten aika on ohi – tarvitsemme sosiaalisesti oikeudenmukaisesti kohdennettuja veronkorotuksia ja menosäästöjä. SDP on ainoa puolue, joka puhuu asioista rehellisesti niiden omilla nimillään. Meillä ei ole epärealistisia kasvuodotuksia tai miljardin mustia aukkoja ohjelmassamme samoin kuin kilpakumppaneillamme.