Viitanen: keskusta peittelee aikaansaannoksiaan vene- ja moottoripyöräverossa

Pia Viitanen

SDP:n kansanedustaja Pia Viitanen pitää erinomaisena sitä, että hallitus näyttäisi tulleen oikeaan johtopäätökseen ja peruvan aikomuksensa pistää veneet ja moottoripyörät verolle. Alunperinkin ajatus oli huono ja olisi vaikeuttanut aivan tavallisten ihmisten harrastusmahdollisuuksia.

– On kuitenkin surullista nähdä, että huonojen suunnitelmien kariuduttua Keskusta nyt peittelee jälkiään ja haluaa tyypilliseen tapaansa käydä tavallisen palkansaajan kimppuun.

Viitanen viittaa kansanedustaja Mikko Kärnän (kesk.) esitykseen lisätä työn verotusta poistamalla ammattiliittojen jäsenmaksun verovähennysmahdollisuus. Kärnän maailmassa maataloustuottajat saavat kyllä vähentää monenlaisia kuluja kuten MTK:n jäsenmaksut mutta palkansaajille tällaisia oikeuksia ei kuulu.

– Keskustalla tuntuu aina olevan intoa käydä tavallisen palkansaajien kukkarolla.  Tämä on ikävää. Huomattava on, että Kärnä edustaa maataloussektoria, joka saa vuosittain lähes 3 miljardin tuet.

Viitanen kehottaa hallituksen etsimään Kärnää parempia keinoja verotulojen oikeudenmukaisuuden vahvistamiseksi.

– Hallituksella tuntuu olevan varaa esimerkiksi alentaa miljoonaperintöjen verotusta ja keventää suurten metsäomistusten haltijoiden verotusta ja samaan aikaan etsitään väen vängällä tavallisia kansalaisia rankaisevia veroja. Hallituksen kannattaa nyt tulla järkiinsä tämänkin suhteen ja peruuttaa mainitut suurituloisia suosivat veronalennukset.