Viitanen: Keskusta on romuttanut vanhat periaatteensa

Pia Viitanen

SDP:n kansanedustaja Pia Viitanen moittii pääministeripuolue keskustaa vanhojen periaatteidensa hylkäämisestä.

Viitasen mukaan alkiolaisuudesta ja aluepolitiikasta ei ole nykykeskustassa enää mitään jäljellä. Vanhojen periaatteiden paikan ovat ottaneet uudet, aikaisempaa oikeistolaisemmat opit.

− Sipilän hallituksen tähänastinen taival on paljastanut keskustan uudet arvot ja periaatteet. Alkiolaisuuteen kuuluva köyhän asian ja edistyksen ajaminen on saanut tehdä tilaa alueiden alasajolle, esimerkiksi junavuoroja lakkauttamalla ja käräjäoikeusverkostoa rajusti karsimalla. Tämä ei myöskään ole sitä politiikkaa, jota äänestäjille tarjottiin ennen vaaleja, Viitanen toteaa.

Viitasen mielestä keskusta on onnistunut asemoimaan itsensä tiiviimmin osaksi poliittista oikeistoa. Uuden poliittisen linjansa puolue kätkee puheeseen uudistuksista ja edistyksestä.  Viitanen uskoo keskustan äänestäjien pian havahtuvan siihen kumoukseen, joka keskustajohdossa on tapahtunut aivan äkkiarvaamatta.

− Keskustassa kannattaisi nyt kuunnella herkällä korvalla Paavo Väyrysen kritiikkiä. Väyrysen kritiikki keskustaa kohtaan ilmentää varmasti myös monien puolueen äänestäjien pettymyksiä. Käytännössä keskustan ja kokoomuksen politiikkaa ei kaikessa oikeistolaisuudessaan voi enää erottaa toisistaan. On hämmentävää nähdä tämä uusi historianlehti, jossa keskusta istuu pääministeripuolueena hallituksessa, joka kaikissa päätöksissään ajaa läpi kokoomuslaista politiikkaa.