Viitanen: Keskusta jatkaa tasaveron tiellä

SDP:n varapuheenjohtaja Pia Viitanen arvostelee keskustan talousarvioesitystä tasaverojen kiristämisestä.
– Keskustan into nostaa yleistä arvonlisäveroa miljardilla eurolla rokottaa tylysti sekä pienituloisten ostovoimaa että kiihdyttää myös inflaatiota.

Viitanen harmittelee, että keskusta näyttää samalla kääntäneen selkänsä myös työn tekemiselle kiristämällä työn verotusta.
– Tuloverotuksen kiristämisellä ja kulutusveron reippaalla nostamisella keskustan esitys heikentää kansalaisten ostovoimaa tilanteessa, jossa juuri kotimaista kysyntää pitäisi tukea kasvun vauhdittamiseksi.

– Keskustan tosiasiallinen maali taitaakin olla maatalousverotuksen 18 miljoonan veronkiristyksen purkamisessa, ei talouskasvun edellytysten lisäämisessä tai valtion velkaantumisen pysäyttämisessä.