Viitanen: Keppilinja työttömille ei tuo Suomeen yhtään uutta työpaikkaa

Pia Viitanen

Sdp:n valtiovarainvaliokunnan vastaava, kansanedustaja Pia Viitanen hämmästelee, kuvitteleeko hallitus todella Suomen talouden suunnan kääntyvän nousuun sillä, että työttömien asemaa kurjistetaan entisestään. Viitanen pitää hallituksen työttömyysturvan leikkauksia kohtuuttomina ja talouspoliittisesti järjettöminä. Viitanen muistuttaa, ettei työttömyysturvasta leikkaamalla luoda Suomeen yhtään uutta työpaikkaa.

− Hallitus leikkaa työttömyysturvasta muun muassa työttömyyspäivärahan kestoa lyhentämällä. Kaiken tämän hallitus tekee vain rahoittaakseen hyväosaisille eturyhmilleen ajamansa verohelpotukset. Hallituksella näyttää olevan varaa miljoonaperintöjen veronkevennyksiin ja metsälahjavähennyksiin, muttei työttömyyttä lieventäviin aitoihin työllisyystekoihin. Kuka oikeasti uskoo, että kaikkein heikoimmassa asemassa olevilta leikkaamalla Suomeen saadaan uusia työpaikkoja, Viitanen kysyy.

− Kyse on hallituksen tietoisista arvovalinnoista. Työttömille ihmisille ja tavalliselle kansalle tarjotaan keppilinjaa ja samaan aikaan porkkanat jaetaan hyväosaisille tuhansien eurojen verohelpotuksina.

Viitanen hämmästelee erityisesti perussuomalaisten haluttomuutta puuttua hallituksen suunnitelmiin työttömien aseman heikennyksistä.

− Odotin, että tuore sosiaali- ja terveysministeri Pirkko Mattila uutena ministerinä olisi ottanut uuteen harkintaan työttömyysturvan leikkaukset.

− On surullista, että Mattila tulee jäämään historiaan ministerinä, jonka ensimmäisenä päätöksenä oli leikata työttömyysturvaa.

Viitasen mukaan nyt tarvittaisiin suunnanmuutos työttömien kohtelussa ja työllisyyspolitiikassa. Leikkauksien sijaan hallitukselta kaivattaisiin panostuksia kasvuun ja työllisyyteen sekä lääkkeitä pitkäaikaistyöttömyyden yhä pahenevaan ongelmaan.

− Vaikuttaa siltä, kun hallitus ei edes haluaisi puuttua työttömyyteen, vaan keskittyy sulle-mulle –etupolitikointiin työttömyydestä välittämättä, Viitanen päättää.