Viitanen: Kehysriiheen tulee laaja asuntopoliittinen toimenpidepaketti

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen (sd.) on tyytyväinen hallituksen puoliväliriihen tuloksiin.

– Hallitus päätti, että se valmistelee maaliskuun kehysriiheen laajan asuntopoliittisen toimenpidepaketin. Sillä edistetään työvoiman alueellista liikkuvuutta ja työmarkkinoiden kohtaavuutta erityisesti kasvukeskuksissa. Valmistelu tehdään asunto- ja viestintäministeri Krista Kiurun (sd.) johdolla.

Koko hallitus on puoliväliriihen päätöksillä sitoutunut uudistamaan asuntopolitiikkaa niin, että kasvukeskusten ja erityisesti metropolialueen asuntotilannetta saadaan helpotettua.

– Suomalaiset tarvitsevat lisää koteja etenkin kasvukeskuksiin. Nyt asuntopula ja asuntojen korkea hintataso eivät mahdollista sitä, että suomalaiset pystyisivät aina asumaan perustarpeidensa vaatimalla tavalla. Esimerkiksi perheet haluaisivat asua suurissa kaupungeissa nykyistä väljemmin, jos se vain olisi taloudellisesti mahdollista.

– On tärkeää, että hallituksella on halu puuttua asuntomarkkinoiden epätasapainotilanteeseen etenkin metropolialueella. Alueelle tarvitaan lisää yleishyödyllisiä toimijoita, jotka haluavat rakennuttaa valtion tukemia vuokra-asuntoja. Puolivälitarkastelusta nostettiin esille etenkin pieni- ja keskisuurten toimijoiden edellytykset rakennuttaa kohtuuhintaista vuokra-asuntotuotantoa. Hallituksella on tahtoa parantaa näiden toimijoiden edellytyksiä päästä rakennuttamaan, Viitanen linjaa.

– Pidän tärkeänä, että myös rakentamisen normitalkoita jatketaan, Viitanen mainitsee. Hallitus on sitoutunut rakennuskustannusten alentamiseen rakentamisen laatua heikentämättä paitsi hallitusohjelmassaan, myös puoliväliriihen kannanotossaan.

– Puoliväliriihen linjausten perusteella valmistellaan Kiurun johdolla kehysriihen toimenpiteitä rakennuskustannusten alentamiseksi, Viitanen päättää.