Viitanen: Kehyskunnilla säilyy oikeus järjestää palveluita

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja Pia Viitanen selventää julkisuudessa ollutta keskustelua suurten kaupunkiseutujen kehyskuntien oikeudesta perustason palveluiden järjestämiseen.

– Hallituksen linjaus säilyttää 20 000-50 000 asukkaan kunnilla oikeuden järjestää perustason sosiaali- ja terveyspalvelut myös kasvukeskusten ympärillä. Näillä alueilla toteutetaan jo kuntarakennelakiesityksen perusteella kuntajakoselvitys. Ne nykyiset yli 20 000 asukkaan kunnat, jotka jatkavat myös erityisen kuntajakoselvityksen jälkeen, säilyttävät järjestämisoikeuden perustason sote-palveluista kuten terveyskeskuspalveluista ja vanhuspalveluista. Tämä oikeus säilyy myös kuntaliitoksissa, joissa nykyinen yli 20 000 asukkaan kunta on osapuolena.

Uudistuksessa edetään seuraavaksi alueiden omien tahtotilojen pohjalta, joka on ollut SDP:lle tärkeä sote-uudistusta valmisteltaessa.

– Tässä ei ole tarjolla uutta pakkoa. Uudistus turvaa lähipalvelut, kun järjestämisvastuuta kootaan leveämmille harteille ja sosiaali- ja terveyspalvelut sovitataan nyt ensi kertaa kunnolla yhteen.