Viitanen: Kataiselle tekisi hyvää keskustelu Niinistön kanssa

Kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Katainen jatkaa löperöiden puhumista. Viime viikolla hän syytti oppositiota tietovuodoista. Kun pyydettiin täsmentämään, mitä asioita hän tarkoittaa, ilmoitti hän tänään, että keskustelu on päättynyt.
– Hän myös edelleen jatkaa alatyylistä, vääriin faktoihin perustuvaa ja leimaavaa linjaansa muiden puolueiden Eurooppa-politiikasta. Tämä on harmi, sillä tässä tilanteessa ei olisi varaa ylimielisyyteen, Pia Viitanen sanoo.

Viitasen mielestä Jyrki Kataiselle tekisi hyvää keskustelu eduskunnan puhemies Sauli Niinistön kanssa euroluototukseen liittyvistä riskeistä. Niinistön ajattelua kuvaa Kokoomuksen Verkkouutisten uutisointi, jonka mukaan: ”Kotonaan Niinistö sen sijaan arveli pysyttelevänsä kesäkuussa 2013, jolloin voi ratketa, mitkä tahot joutuvat maksamaan eräiden Euroopan maiden tilanteesta”.

– Kokoomuksen pitäisi nyt kertoa miten se itse turvaa suomalaisen veronmaksajien edut omassa EU-politiikassaan. Sen sijaan Katainen turvautuu nyt muiden puolueiden alatyyliseen leimaamiseen.

Viitasen mukaan Kataisen oma uskottavuus on kyseenalainen, eiväthän siihen usko edes kaikki hänen omassa puolueessaan. Tämän Niinistön lausunto vahvistaa.

– SDP:n linjan ydin on, että pankit ja sijoittajat saadaan kantamaan vastuunsa. Kataisen pitäisi vihdoin sanoa, onko se todellisuudessa valmis laajentamaan vastuuta veronmaksajilta pankeille ja sijoittajille, Viitanen vaatii.